Grootste objectieve website voor
 complementaire en alternatieve geneeskunde

IOCOB

Home > Andere behandelwijzen > Meditatie > Psychologen gaan voor Meditatie, Qigong en Yoga

Psychologen gaan voor Meditatie, Qigong en Yoga

In het tijdschrift Journal of Humanistic Psychology beschrijft een academisch team onder leiding van de hoogleraar John Chambers Christopher hoe een trainingsprogramma voor psychologie studenten ontvangen werd, welke berustte op Qigong, meditatie en Yoga. Het doel was om psychologen te helpen in hun persoonlijke groei, en instrumenten aan te dragen voor burn-out preventie. De cursus werd met veel enthousiasme ontvangen, en voldeed duidelijk aan een behoefte. Het zou mooi zijn als we dit initiatief ook in Nederland meer vorm zouden kunnen geven. Er ontstaat immers ook een nieuwe psychologie rond het bewustzijn, een stroming die zelfs dor sommigen de verlichtingspsychologie genoemd wordt.

De auteurs ontwikkelden een onderwijsprogramma dat ze de naam meegaven: Mind/Body Medicine and the Art of Self-Care.

Ze haalden daarbij een citaat aan van John Kabat Zinn: 

“Acknowledging present-moment reality as it actually is, whether it is pleasant or unpleasant,is the first step towards transforming that reality and your relationship to it” 

De cursus werd als deel van het normale onderwijs programma gegeven, en de studenten kregen vrijwel elke dag oefeningen. De studenten waren duidelijk gemotiveerd voor dit aanvullende programma onderdeel:

Students responded that they wanted to learn more about the mind-body connection,that they wanted to learn how to manage their stress,and that they wanted to learn how to use relaxation techniques with clients.Students mentioned that they had heard about mind-body practices or that they had tried some practices (e.g.,yoga) but wanted a more in-depth experience.Several students mentioned that they took the class for themselves because they had heard that they would practice self-care techniques in the class. 

Conclusie 

De conclusie was dat de cursus duidelijk aansloeg:

Students expressed that the course positively influ- enced them in a variety of personal and professional ways. A number of students indicated having a greater awareness or con- sciousness of themselves and/or their clients as a result of the course.Students also expressed an ability to focus more and stay more in the present than before taking the class. Many students also reported feeling better equipped,both emotionally and mentally,to deal with daily stress in their lives.

Het is uit dit onderwijsprograma duidelijk geworden dat de essentie van stromingen uit de moderne bewustzijnspsychologie zeer zinvolle bijdrage kunnen leveren aan studenten in opleiding tot professionals.

  

Bron

John Chambers Christopher, Suzanne E. Christopher, Tim Dunnagan. Marc Schure. Teaching Self-Care Through Mindfulness Practices: The Application of Yoga, Meditation, and Qigong to Counselor.   Journal of Humanistic Psychology 2006; 46; 494

Gerelateerde artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.