Uniek Onderwijsproject in de USA
In de USA neemt het aantal universiteiten die onderwijsprogramma's bieden over complementaire behandelvormen voor medisch studenten elk jaar toe. Op alle niveaus begrijpt men dat als een toeneemde vraag naar alternatieve en complementaire behandelwijzen bestaat, dat men ook de behandelende artsen daarin moet opleiden. Universiteiten in Amerika pakken dat nu op. Het eerste uitgebreide onderwijsprogramma werd ontwikkeld in de universiteit van Michigan. In het onderwijsprogramma werd gedurende 4 jaar, elk jaar aandacht besteed aan aspecten van 'integrated medicine'.In het vierjarige curriculum voor medisch studenten werd vanaf 2000 onderwijs in de complementaire behandelingen opgenomen. Het onderwijs richt zich op de volgende aspecten:
- Alternative medical systems
- Mind-body interventions
- Biologically-based therapies
- Manipulative and body-based methods
- Energy therapies
Al in het eerste jaar worden medisch studenten bekend gemaakt met mindfulness. Niet alleen is dat uiterst relevant voor hun toekomstige patienten, ook voor henzelf is deze meditatieve techniek een bijzondere mogelijkheid om hun bewustzijn te verbreden.
Uit uiteenlopende richtingen wordt studiemateriaal aangedragen. Zo leren de studenten in het tweede jaar bijvoorbeeld de waarde van fytotherapie, zoals knoflook, Echinacea, Ginkgo Biloba, Ginseng en Saw Palmetto, meestal aan de hand van patientenvoorbeelden.
Ook wordt er in het derde jaar aandacht gegeven aan complementaire behandelvormen binnen de psychiatrie, zoals:
In het laatste jaar wordt vooral aandacht gegeven aan de wetenschappelijke aspecten van de complementaire behandelvormen.
Laten we hopen dat in Nederland medisch studenten ook aandringen bij de opleidingen om onderwijs te krijgen in de complementaire behandelvormen. En dat dat dan gehonoreerd mag worden…