Waardebepaling entheogenen
In het artikel over de waarde van LSD werden de entheogenen als groep ook genoemd. Entheogenen zijn plantaardige stoffen die het goddelijke in ons ontsluiten, of ons het goddelijke laten ervaren. Tot de entheogenen behoren verschillende planten en plantenfamilies, en zelfs enkele dierlijke producten. Meestal worden of werden entheogenen gebruikt door sjamanen in rituelen die bedoeld zijn om te helen of opnieuw inspiratie te leveren of transpersoonlijke inzichten te verkrijgen. Voorbeelden van plantaardige entheogenen zijn ayahuasca, de peyote cactus, de magische paddestoelen, krartom, Salvia divinorum en natuurlijk Cannabis. een voorbeeld van een dierlijk entheogeen is het secreet van een bepaalde pad, dat een stof met de naam bufotenine bevat.
IOCOB gaf in het LSD artikel aan dat dit soort stoffen door onze maatschappij om onjuiste redenen gecriminaliseerd zijn, en dat de waarde ervan voor de psychologie van ons bewustzijn, voor de psychiatrie en de geneeskunde veel groter is dan velen denken.
In 2002 werd door een psycholoog en een onderzoeker een nieuwe research agenda geformuleerd voor het onderzoek met entheogenen. We citeren de eindaanbevelingen:
We hope researchers in consciousness studies and religion,
churches, religious orders, seminaries, and scholarly and scientific
professional groups will:
1. promote scholarly discussion and scientific investigations of
entheogens;
2. produce empirical evidence about entheogens and scholarly opin-
ions on them;
3. study drug policy and religious activities as they relate to
entheogens;
4. recommend to the public and to lawmaking bodies that they sup-
port religious freedom;
5. include entheogens as religious instructional technologies for care-
fully selected, screened, and prepared professionals and laity in
spiritual education when legal to do so;
6. consider entheogens as adjuncts in pastoral and secular counsel-
ing, notably for alcoholism and in hospice situations; and
7. support religious groups that use entheogens (or wish to do so) with
care, in a manner consistent with public safety, and within the law.
Voorbeeld van onderzoek: DMT en Rick Strassman:
Oeroud gebruik en modern onderzoek
Het gebruik van entheogenen is zo oud als de mensheid. De auteurs citeren een paar klassieke en belangrijke bronnen en beginnen hun artikel met:
From archaic times (Devereux, 1997; Rudgely, 1993) to contempo- rary shamanism (Furst, 1972; Schultes & Hofmann, 1971/1992) entheogens—psychoactive plants and chemicals used in a religious context (Ott, 1993)—have influenced religious practices and beliefs.
Ze geven aan dat voetje voor voetje er meer aandacht geschonken wordt aan de studie van entheogenen en noemen daarbij diverse tijdschriften die zich op dit gebied begeven:
- Bulletin of the Multidisciplinary Association for Psychedelic Studies;
- Council on Spiritual Practices, 1998;
- Eleusis: Journal of Psychedelic Plants and Compounds;
- Entheogen Law Reporter;
- Entheogen Review;
- Forte, 1997;
- Heffter Review of Psychedelic Research;
- Society for the Anthropology of Consciousness, 1998
Veiligheid
Entheogenen essentie
Het goddelijke en het sterven
Entheogenen voor de toekomst!
Entheogenen zijn rijp om opnieuw binnen onze samenleving opgepakt te worden als instrumenten voor coaching, om contact te maken met wezenlijke betekenissen in ons leven, om dieper door te dringen in ons subjectieve bewustzijn, om de dimensies van de religieuze ervaring te onderzoeken en niet in de laatste plaats, om ons dominante Ego te leren relativeren.
Het ultieme gebruik van entheogenen is op het sterfbed, of in het proces van ons voorbereiden op de dood. Entheogenen leren ons om te gaan met het verkruimelen van de ego-structuren, met het proces vand e-identificatie met al onze opvattingen en beperkende vooroordelen. Om afstand te nemen en om ruimte te ervaren daarin. Om uiteindelijk zonder angst en in authenticiteit afscheid te kunnen nemen van onze geliefden, de wereld en onszelf.
Waarom pakken we de handschoen niet weer op?
Serie over medische toepassingen van psychedelica 3 delen van 6:
Lancet 2005 citaat
We sluiten af met een citaat uit de Lancet, uit een artikel over psychedelische research:
Exaggerated risks of harm have contributed to the demonisation of psychedelic drugs as a social evil. But although this dangerous reputation—generated and perpetuated by the often disproportionately sti