Grootste objectieve website voor
 complementaire en alternatieve geneeskunde

IOCOB

Home > Andere behandelwijzen > Overige > Waardebepaling entheogenen

Waardebepaling entheogenen

In het artikel over de waarde van LSD werden de entheogenen als groep ook genoemd. Entheogenen zijn plantaardige stoffen die het goddelijke in ons ontsluiten, of ons het goddelijke laten ervaren. Tot de entheogenen behoren verschillende planten en plantenfamilies, en zelfs enkele dierlijke producten. Meestal worden of werden entheogenen gebruikt door sjamanen in rituelen die bedoeld zijn om te helen of opnieuw inspiratie te leveren of transpersoonlijke inzichten te verkrijgen. Voorbeelden van plantaardige entheogenen zijn ayahuasca, de peyote cactus, de magische paddestoelen, krartom, Salvia divinorum en natuurlijk Cannabis. een voorbeeld van een dierlijk entheogeen is het secreet van een bepaalde pad, dat een stof met de naam bufotenine bevat. 

IOCOB gaf in het LSD artikel aan dat dit soort stoffen door onze maatschappij om onjuiste redenen gecriminaliseerd zijn, en dat de waarde ervan voor de psychologie van ons bewustzijn, voor de psychiatrie en de geneeskunde veel groter is dan velen denken. 

 


  

In 2002 werd door een psycholoog en een onderzoeker een nieuwe research agenda geformuleerd voor het onderzoek met entheogenen. We citeren de eindaanbevelingen:

We hope researchers in consciousness studies and religion, 

churches, religious orders, seminaries, and scholarly and scientific 

professional groups will:

 

1. promote scholarly discussion and scientific investigations of 

entheogens; 

2. produce empirical evidence about entheogens and scholarly opin- 

ions on them; 

3. study drug policy and religious activities as they relate to 

entheogens; 

4. recommend to the public and to lawmaking bodies that they sup- 

port religious freedom; 

5. include entheogens as religious instructional technologies for care- 

fully selected, screened, and prepared professionals and laity in 

spiritual education when legal to do so; 

6. consider entheogens as adjuncts in pastoral and secular counsel- 

ing, notably for alcoholism and in hospice situations; and 

7. support religious groups that use entheogens (or wish to do so) with 

care, in a manner consistent with public safety, and within the law. 

 

Voorbeeld van onderzoek: DMT en Rick Strassman:


 

 Oeroud gebruik en modern onderzoek

Het gebruik van entheogenen is zo oud als de mensheid. De auteurs citeren een paar klassieke en belangrijke bronnen en beginnen hun artikel met:

From archaic times (Devereux, 1997; Rudgely, 1993) to contempo- rary shamanism (Furst, 1972; Schultes & Hofmann, 1971/1992) entheogens—psychoactive plants and chemicals used in a religious context (Ott, 1993)—have influenced religious practices and beliefs.  

Ze geven aan dat voetje voor voetje er meer aandacht geschonken wordt aan de studie van entheogenen en noemen daarbij diverse tijdschriften die zich op dit gebied begeven: 

  1. Bulletin of the Multidisciplinary Association for Psychedelic Studies;
  2. Council on Spiritual Practices, 1998;
  3. Eleusis: Journal of Psychedelic Plants and Compounds;
  4. Entheogen Law Reporter;
  5. Entheogen Review;
  6. Forte, 1997;
  7. Heffter Review of Psychedelic Research;
  8. Society for the Anthropology of Consciousness, 1998
De grote grondlegger uit het begin van de vorige eeuw, William James (1902) wordt geciteerd, daar waar hij stelde dat onderzoek naar veranderde staten van bewustzijn binnen de wetenschap niet mag ontbreken:
“No account of the universe in its totality can be final which leaves these other forms of consciousness quite discarded"

Veiligheid

Het vraagstuk hoe veilig zijn deze substanties wordt keer op keer gehoord. Een van degenen die het meeste medische onderzoek op dit gebied gedaan heeft is Strassman, en in 1994 gaf hij zijn visie op de veiligheid van de psychedelica of de enthogenen:
The most comprehensive reviews suggest that in well-screened, prepared, supervised, and followed-up psychiatric patients taking pure psychedelic drugs, the incidence of serious adverse reactions is less than 1%. It is even lower in “normal volunteers.”
Those most likely to suffer from prolonged depression, anxiety, or psychotic reactions to psychedelics are usually those with pre-existing psychiatric disorders, taking drugs of uncertain dose, nature, and quality, usually in combination with other drugs and alcohol, in an uncontrolled setting. 

Entheogenen essentie

De essentie van entheogenen is dat het hulpmiddelen zijn om onze bodymind state in kaart te brengen. Entheogenen werken daarbij als een soort vergrootglazen, het bewustzijn wordt qua inhoud fine-getuned en  gericht op voor de persoon betekenisvolle aspecten. in deze zin helpen entheogenen  om inzicht te krijgen op inhouden van ons bewustzijn: Considering entheogens as magnifiers of psychological processes, what do we learn about our minds, specifically about our minds’ spiritual aspects?
Interview met Dr Shulgin over entheogen als instrumenten voor onderzoek:

 

Het goddelijke en het sterven

Entheogenen helpen om een authentieke ervaring van het goddelijke te beleven:
Based on the reports of others, hundreds of investigators (Roberts & Hruby, 1998b) claim that under the right set and setting, entheogens can produce genuine religious experiences or ones that closely resemble them.  
Entheogenen kunnen binnen een coachingsrelatie helpen om de coachee contact te laten maken met wat voor hem/haar de essentie van het leven is:
Entheogens can be useful in resolving existential crises in therapy and helping people find meaning in their lives. 
Entheogenen kunnen helpen met het proces van sterven. Bij sterven ontstaat een grote angst, omdat onze ego-structuur direct bedreigt wordt. We staan oog in oog met het einde en weten dat alles waar we voor gingen en wat voor ons belangrijk was ineens in de totaliteit getoetst wordt aan de naderende dood. Om de vastheid van ons ego, en de identificatie ermee te verzachten, als het ware om te leren hoe te smelten, hoe tot overgave te komen kunnen entheogenen een belangrijke rol spelen. Ook omdat tijdens entheogenen de controle die we gewend zijn uit te oefenen op ons leven en de levenssituaties vermindert, of zelfs verdwijnt, is deze ervaring een afspiegeling van het stervensproces.  
… promising use of entheogens in pastoral counseling is with dying patients. A major part of the difficulty of facing death is the fear of letting go of the ego.
Entheogens can provide a practice session; clients learn this fear is unfounded and that ego transcendence can be spiritually enlightening and emotionally positive. Several studies of entheogens point to their possible use as adjuncts in psychotherapy with the dying (Grof & Halifax, 1977; Pahnke, 1969; Richards, 1975; Richards et al., 1972).
In similar studies, these researchers found four common benefits of entheogenic counseling with dying patients: decreased general anxiety, decreased specific anxiety about death, decreased desire for pain killers, and increased communication with family and friends.
The last seems especially important because mutual denial of imminent death builds a barrier to communicating at a time when a person most needs the honest support of loved ones.  

Entheogenen voor de toekomst!

Entheogenen zijn rijp om opnieuw binnen onze samenleving opgepakt te worden als instrumenten voor coaching, om contact te maken met wezenlijke betekenissen in ons leven, om dieper door te dringen in ons subjectieve bewustzijn, om de dimensies van de religieuze ervaring te onderzoeken en niet in de laatste plaats, om ons dominante Ego te leren relativeren.

Het ultieme gebruik van entheogenen is op het sterfbed, of in het proces van ons voorbereiden op de dood. Entheogenen leren ons om te gaan met het verkruimelen van  de ego-structuren, met het proces vand e-identificatie met al onze opvattingen en beperkende vooroordelen. Om afstand te nemen en om ruimte te ervaren daarin. Om uiteindelijk zonder angst en in authenticiteit afscheid te kunnen nemen van onze geliefden, de wereld en onszelf.

Waarom pakken we de handschoen niet weer op? 

Serie over medische toepassingen van psychedelica 3 delen van 6:


 


 


 

Lancet 2005 citaat

We sluiten af met een citaat uit de Lancet, uit een artikel over psychedelische research: 

Exaggerated risks of harm have contributed to the demonisation of psychedelic drugs as a social evil. But although this dangerous reputation—generated and perpetuated by the often disproportionately sti

Gerelateerde artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.