Grootste objectieve website voor
 complementaire en alternatieve geneeskunde

IOCOB

Home > Andere behandelwijzen > Energetisch > De psychologie van positiviteit

De psychologie van positiviteit

Share |

Voor we 2018 afsluiten nemen we een kijkje in de wondere wereld van de positieve psychologie, een essay van Gerwin Timmerman in verband met een nieuw boek.

Positivity, geschreven door één van de pioniers op het gebied van de positieve psychologie: Barbara Fredrickson. Een razend interessant boek, leerzaam en ook nog eens wetenschappelijk onderbouwd. In dit artikel behandelen we haar belangrijkste bevindingen.

In haar boek behandelt Fredrickson de volgende onderwerpen:

  1. Wat verstaan we onder positiviteit?
  2. Welke voordelen biedt positiviteit?
  3. Meet je eigen positiviteit met een online test.
  4. Op welke manieren vergroot je de positiviteit in je leven?


Wat is positiviteit?
Volgens Fredrickson is positiviteit een optelsom van tien positieve emoties. Deze emoties worden beschreven in volgorde van hoe vaak ze gemiddeld voorkomen:

  1. Plezier
  2. Dankbaarheid
  3. Sereniteit (kalmte, rust, ontspanning)
  4. Interesse (nieuwsgierigheid, passie)
  5. Hoop
  6. Trots
  7. Amusement (een spontane lach)
  8. Inspiratie (als je iets buitengewoons ziet)
  9. Ontzag (jezelf onderdeel voelen van wat groters, bijvoorbeeld in de bergen of rondom religie)
  10. Liefde (het brede gevoel van liefde kan het hele ‘pallet’ van de voorgaande negen emoties beslaan)

Veel van deze tien positieve emoties hebben ook een schaduwkant. Denk bijvoorbeeld aan trots, wat eenvoudig kan doorslaan naar hoogmoed. Of inspiratie, wat ook kan kantelen richting jaloezie. Je hebt als het ware steeds een keuze voor het positieve of het negatieve. Voorwaarde is wel dat je je hiervan voldoende bewust bent.

Welke voordelen heeft positiviteit?
Het is logisch dat positieve emoties gewoon lekkerder voelen dan negatieve. Maar weet je ook dat het wetenschappelijk is bewezen dat positiviteit je leven met tien jaar kan verlengen? Nu we je volledige aandacht hebben: hieronder sommen we de bewezen voordelen van positiviteit kort even op.

Positiviteit verruimt de geest
Doordat je geest verruimd wordt, zie je meer mogelijkheden, heb je meer ideeën en kom je sneller tot actie. Ook is er een sterk verband tussen positiviteit enerzijds en openheid en vertrouwen anderzijds. Ze voeden elkaar als het ware, waardoor een positief mens meer denkt en handelt in termen van ‘wij’ in plaats van ‘ik’ en ‘de ander’. Onderzoek toont aan dat mensen die zich goed voelen, aanmerkelijk vaker een vreemdeling helpen. Dit heeft niet alleen een direct positief effect op degene die geholpen wordt. Zelfs de omstanders die hiervan getuige zijn, worden positief beïnvloed. Op deze manier verspreidt positiviteit zich automatisch rondom een positief ingesteld persoon.

Positiviteit leidt tot een betere toekomst
Het menselijk lichaam is continu aan verandering onderhevig. Lichaamscellen sterven af en vernieuwen. Er is ontdekt dat op biologisch niveau negativiteit leidt tot snellere veroudering terwijl positiviteit juist de vernieuwing van onze lichaamscellen aanwakkert.

Een rijtje met aantoonbare voordelen:

  • verbeterde psychologische weerbaarheid;
  • opbouwen van gezonde mentale gewoontes;
  • meer sociale connecties;
  • betere fysieke gezondheid;
  • groter zakelijk succes;
  • en ten slotte het vermogen om goed met tegenslagen om te gaan.

Hoe meten we positiviteit?
Wel eens afgevraagd waarom de kranten en het nieuws op radio en tv bol staan van ‘negatieve’ berichten? Mensen hebben een ingebouwd overlevingsmechanisme, wat voortdurend alert is op gevaren. Dit oeroude mechanisme zorgt ervoor dat alle negatieve dingen automatisch meer aandacht krijgen en dus meer impact hebben. Dit weet de media-industrie al jaren en daar zijn dus de schreeuwende krantenkoppen op afgestemd.

Fredrickson ontdekte dat er een heel exact omslagpunt is tussen duurzame negativiteit en positiviteit. Zij noemt dit de ‘3-op-1 positiviteitsratio’. Dit komt er domweg op neer dat je ervoor moet zorgen dat je drie keer vaker een positief gevoel hebt, dan een negatieve trigger. Deze ratio van 3-op-1 geldt niet alleen voor elk individu, maar bijvoorbeeld ook voor een huwelijk of een groter team van mensen.

Benieuwd naar je eigen positiviteitsratio? Doe hier de online zelftest.

Hoe verhoog je de positiviteitsratio?
Het volgende principe is heel belangrijk en in honderden wetenschappelijke onderzoeken aangetoond: gedachtes veroorzaken emoties. Met andere woorden als we de manier van denken en interpreteren van gebeurtenissen veranderen, dan verandert ook onze emotie.

Heel simpel gesteld zijn er twee manieren om de positiviteitsratio te verhogen:

  1. Verminder negativiteit
  2. Vermeerder positiviteit

Hieronder vind je een samenvatting van alle manieren en methodes die Fredrickson in haar boek noemt.

Verminder negativiteit

  • Onderzoek je negatieve gedachtes kritisch. Zijn ze echt waar?! Een mooie manier om dat te doen, is trouwens via de vier vragen van Byron Katie.
  • Word je ervan bewust met welke gezonde en ongezonde dingen je jezelf van negativiteit afleidt. Gezonde dingen zijn bijvoorbeeld wandelen, mediteren of sporten. Ongezonde voorbeelden zijn roken, drinken of eten. Kies vervolgens voor een gezonde afleiding, als je merkt dat negatieve gedachtes de overhand nemen.
  • Beoefen mindfulness. Op deze manier verminder je wellicht niet direct de negatieve gedachten, maar oefen je wel om deze gedachten minder serieus te nemen. Mindfulness leidt wetenschappelijk gezien tot blijvende veranderingen in je brein.
  • Fredrickson maakt onderscheid naar gezonde negatieve emoties (zoals het huilen bij verlies van een vriend), en ongezonde negatieve emoties, die absoluut niet in verhouding staan tot de gebeurtenis. Eén oplossing is dan natuurlijk om dit soort gebeurtenissen te vermijden. Soms is dat lastig en kan er aan de gebeurtenis een zogenaamde belemmerende overtuiging ten grondslag liggen. Zo’n overtuiging kan zijn: ik moet aardig gevonden worden of ik mag geen fouten maken. Ook zo’n overtuiging kan je kritisch onderzoeken (zie het eerste punt).
  • Beoordeel je ‘media-dieet’. Mensen die meer tv kijken hebben bijvoorbeeld een gewelddadiger beeld van de wereld om hen heen. Kijk daarom kritisch naar de tijd die je besteedt aan films, tv, games, boeken, etc. Voeden ze positiviteit of juist niet?
  • Vind een alternatief voor roddelen, door bijvoorbeeld juist de positieve dingen te benoemen van diegene die er niet bij is.

Vergroot positiviteit

  • Sta even bewust stil bij positieve dingen. Positiviteit die niet in je hart en lijf gevoeld wordt, heeft geen enkel effect! Neem hiervoor je tijd en ga even in slow-motion.
  • Ga op zoek naar de positieve betekenis bij een gebeurtenis die je eigenlijk als negatief ervaart. Elke medaille heeft twee zijden.
  • Deel je positieve momenten met anderen. Gedeelde vreugd is dubbele vreugd!
  • Houd periodiek een dagboekje bij met momenten waarvoor je dankbaar bent. Doe regelmatig wat aardigs voor iemand, al is het maar de deur openhouden of voorrang geven.
  • Volg je passie en visualiseer regelmatig je mooiste toekomst.
  • Vind steeds nieuwe manieren om je talenten te gebruiken. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je eerst uitvindt wat jouw sterktes zijn.
  • Er is veel wetenschappelijk bewijs dat samen zijn meer positiviteit oplevert dan alleen zijn. Als je dus ergens de keuze hebt, dan weet je wat te kiezen.
  • Buiten zijn en in verbinding met de natuur heeft een grote impact op onze positiviteit. Onderzoek heeft aangetoond dat dit effect het sterkst is bij lenteachtig weer. Zo is er bijvoorbeeld ook onderzocht dat ziekenhuispatiënten aanmerkelijk sneller genezen als hun kamer uitzicht heeft op natuur.
  • Wees open. Openheid en positiviteit gaan hand-in-hand, bovendien leidt openheid vaak weer tot meer samen zijn.

Onze samenvatting haalt het natuurlijk niet bij het boek zelf. Zet ‘m dus vooral op je verlanglijstje voor de feestdagen. En mocht je het bij dit artikel laten, dan hopen we van harte dat het je wat inspiratie heeft gegeven voor je eigen leven. Ons in ieder geval wel!

Bron: https://www.supermegaflex.com/news/de-wondere-wereld-van.html

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *