Grootste objectieve website voor
 complementaire en alternatieve geneeskunde

IOCOB

Home > Geen categorie > l-theanine tegen angst en depressie

l-theanine tegen angst en depressie

Thee, dat weten we al eeuwen, is gezond en maakt rustig. De meest actieve stof die daarvoor zorgt in thee, is een simpel aminozuur met de naam l-theanine. De werking van theanine wordt uiteraard vooral veel door Japanse en Chinese onderzoekers bekeken. Sinds de laatste jaren gebruiken de biologen en artsen daar steeds meer wetenschappelijk goede en bekende diermodellen.

Zo werd er in juni 2012 in een Engelstalig tijdschrift voor experimentele fysiologie het resultaat gepubliceerd van een proef waaruit de anti-angst en de anti-depressieve eigenschappen van l-theanine goed blijken. Muizen zijn heel gevoelig voor stress, vooral als je ze met elkaar in een hokje opsluit. Dat heet met een mooi woord confrontatie-stress. Als je dan een farmaceutisch middel geeft tegen depressie en angst, zoals bijvoorbeeld paroxetine, trekken de muizen het beter. Nu blijkt dat je dat rustgevende effect ook kan bereiken met theanine. En dan geheel zonder bijwerkingen.

Als je de muizen theanine toedient voordat ze de stress tegemoet gaan, zie je dat de overmatige stressactiviteit van de bijnier niet plaatsvindt. Stress leidt namelijk tot overmatige actie van de bijnieren. Of met de woorden van de onderzoekers:

The ingestion of theanine (>5 μg/ml) prior to confrontational housing significantly suppressed adrenal hypertrophy.

An anti-depressant paroxetin similarly suppressed adrenal hypertrophy in mice under confrontational housing.

In mice that ingested theanine, behavioral depression was also suppressed and a diurnal rhythm of corticosterone and ACTH was observed, even when mice were under confrontational housing.

The present study demonstrated that theanine prevents and relieves psychosocial stress… [1]

Aangezien l-theanine geen bijwerkingen kent, super simpel in te nemen is en bij angst en depressie een goede werking kan hebben, lijkt deze natuurlijke stof ons een veel beter alternatief dan de chemische middelen met al hun bijwerkingen. Het is in ieder geval waard om te proberen.

Referentie

[1] Unno K, Iguchi K, Tanida N, Fujitani K, Takamori N, Yamamoto H, Ishii N, Nagano H, Nagashima T, Hara A, Shimoi K, Hoshino M. | Ingestion of theanine, an amino acid in tea, suppresses psychosocial stress in mice. | Exp Physiol. | 2013 Jan;98(1):290-303. doi: 10.1113/expphysiol.2012.065532. Epub 2012 Jun 15.

Berichten

  1. Roland schreef:

    zit in witte thee meeste l-theanine?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.