Sat Nam Rasayan healing en Guru Dev
Sat Nam Rasayan (SNR) betekent 'je diep ontspannen in de heilige naam' en is een moderne voor de westerse mind ontsloten wijze van Yoga en healing waarvan de wortels te vinden zijn in verschillende yoga tradities en de genezingsrituelen van de Sikh en uit het sjamanisme. De essentie is dat de beoefenaar zijn geest leeg maakt, en zo in de staat van shunyata komt, wat binnen de SNR de 'heilige plek', sacred space, genoemd wordt. Dat wordt door Eckhart Tolle aangeduid met 'Stilte'. Afwezigheid van de innerlijke dialoog, het gebabbel. Vanuit die staat van bewustzijn wordt dan door de healer contact gezocht met de patient en in die staat wordt de heling overgedragen. Die heling wordt als het ware gedragen door de intentie van de healer om ook daadwerkelijk te healen, waarbij ook de intentionaliteit, naast shunyata, een belangrijke rol speelt.
Binnen de Sikh-traditie is deze traditie aan Gurudev Singh Khalsa (1948) overgedragen door zijn meester, de Yogi Bhajan (1929–2004), een bekende kundalini-yoga en meditatie meester uit de Sikh-traditie. De traditie van healen is terug te leiden tot Guru Ram Das, een Sikh heilige uit Punjab, die leefde rond 1550.
De centrale spil van deze healing-methode is dus wat genoemd wordt, de meditatieve neutrale staat, die bereikt kan worden via een heel scala aan bodymind oefeningen, welke alle de beoefenaar geheel in het Hier en Nu brengen. In deze neutrale staat van Shunyata is er rust, helderheid en stilte en in die stilte lossen alle conflicten, spanningen en problemen zich op. Als de beoefenaar of healer in deze staat contact maakt met een patient dan kan de healing plaatsvinden. Volgens de organisaties die deze healing steunen werd Sat Nam Rasayan eeuwen lang in het geheim beoefend maar is sinds 30 jaar nu voor iedereen toegankelijk gemaakt.
Onthecht van, en staan in het leven vanuit neutraliteit en acceptatie
De basisfilosofie van Yogi Bahan en zijn propagonist Gurudev is dat meditatieve oefeningen in het dagelijkse leven mogelijk zijn, zonder ascese of je geheel terugtrekken uit de maatschappij. In deze zin is deze meditatieweg verwant aan die van Gurdjeff, Osho, de advaita-meesters en andere 20ste eeuwse verlichte geesten.
De scholing die leidt tot het zijn van Sat Nam Rasayan healer legt veel nadruk op de directe zintuigelijke ervaringen die ontstaan tijdens de Yoga-oefeningen en tijdens de directe interactie met de patient of client. Het eigen ervaarde lijf is het diagnostische middel. Hierin sluit de Sat Nam Rasayan ook aan bij de intuitieve massage. Daar immers masseert de masseur intuitief het lijf en tracht zo harmonie te herstellen, via de eigen ervaringen.
Er wordt geen ‘Neen’ gezegd tegen bepaalde gevoelens of ervaringen als ze ‘negatief’ gelabelled worden, alles wordt in de neuttrale staat van meditatie geaccepteerd, waargenomen en ruimte gegeven.
Sat Nam Rasayan: stap 1
De eerste stap die een leerling doet, is accepteren wat hij/zij ervaart in de oefeningen en de ontmoeting met de ander. Geen enkel oordeel wordt op de situatie of de ervaring geplakt, maar de pure ervaring zoals die zich manifesteert wordt genomen zoals zij komt. Ook de labelling die automatisch vanuit onze conditioneringen ontstaan in het ervaren van de yoga-oefeningen en in de ontmoeting met de ander, worden waargenomen, zonder dat er een veroordeling of verwerping plaatsvindt. Daarmee worden allereerst dus via de meditatieve staat de eigen beperktheden en geconditioneerdheden helder en door al deze weerstanden te omarmen, niet te verwerpen, lossen ze op in het heldere beuwstzijn.
Ook hier zien we duidelijke parallellen met de visie van Eckhart Tolle, die aangeeft dat je ook je eigen vooroordelen en negatieve emoties gewoon ontmoeten mag en dan kan accepteren. Zoals hij het uitdrukt, het Ja in het Neen laten zinken. Alleen bij onvoorwaardelijke acceptatie van weerstanden en vooroordelen verdwijnen deze en lossen op in het bewustzijn.
Bij de Sat Nam Rasayan wordt er van uitgegaan dat als de healer in die space van totale acceptatie en neutraliteit verkeert, er ook bij de patient een healingsproces op gang komt.
De diagnose bij Sat Nam Rasayan
Aangezien de meeste healers geen arts zijn, heeft de diagnose bij deze vorm van healen ook weinig weg van de westerse geneeskunde, en sluit zij veel meer aan op het metaforische denken/voelen vanuit de traditionele vormen van geneeskunde en het sjamanisme. Zo kan het zijn dat de healer een beeld krijgt dat de patient te veel lucht heeft in een orgaan, meer aansluitend bij ayurvedische of Chinese vormen van geneeskunde. Een preciese diagnose is echter voor het healingsproces niet noodzakelijk. Van de healing wordt gezegd dat die plaatsvindt, of de healer het nu begrijpt wat er aan de hand is, of niet. In die zin is de diagnose dus geen hoeksteen van de healing.
Intentionaliteit en Heilige Ruimte: de twee pilaren van Sat Nam Rasayan
De healing berust op twee pilaren: het bereiken van de staat van leegte, stilte, aanwezig zijn zonder gedachten in het Hier en Nu, samen met de intentie om healing teweeg te brengen. Alleen als die twee elementen voorhanden zijn zal de healing daadwerkelijk plaatsvinden. Dat klinkt heel simpel, maar iedereen die wel eens geprobeerd heeft om een minuut zonder gedachten te zijn, of een minuut geheel geconcentreerd te zijn op een item, zonder afleidende gedachten, weet hoe moeilijk dat kan zijn. En deze stabiele combinatie van geheel rusten in het lege moment NU samen met de intentie te helen definieert uiteindelijk het resultaat. Gurudev Singh vat dit samen met ‘attention’ en ‘intention’.
Attention wil zeggen geheel aanwezig zijn in wat er is, zonder dat er een net van concepten geworpen wordt over dat wat is of, om praktischer te zijn, over de relatie die zich momenteel manifesteert tussen healer en degene die een healing ‘ontvangt’. Het vooroordelingsloze bewustzijn draagt de healing.
Genezing van ziektes en symptomen
De effectiviteit van de heler is afhankelijk van zijn staat van zijn, in hoeverre hij de perfecte staat van shunyata kan actualiseren. Hoe beter de healer als het ware in zijn vel steekt, hoe meer hij kan bewerkstelligen, en de Sat Nam Rasayan-healing is dus nooit afhankelijk van het systeem van het geleerde, maar van de healer zelf. Angsten, depressies, slapeloosheid en functionele aandoeningen zijn bij een beginnende healer mogelijk, meer ‘harde’ aandoeningen vereisen een healer die zelf in een ‘verder’ ontwikkelde staat is. Dat alles staat te lezen in een van de handboeken over deze methode, Sat Nam Rasayan, the art of healing, 2009.