Ayahuasca in Amsterdam
In de maand augustus waren er in de Buiksloterkerk in Amsterdam een aantal ayahuasca rituelen georganiseerd door de Santo Daime kerk. Ayahuasca is een Braziliaanse en Zuid Amerikaanse drank, waaraan helende eigenschappen worden toegeschreven. Ayahuasca behoort tot de plantaardige psychedelica, de entheogenen. Ondanks dat ayahuasca DMT bevat, dat op de opiumlijst staat, heeft de Santo Daime kerk toestemming deze drank tijdens de diensten te schenken. De vrijheid van geloofsovertuiging gaat hierbij voor de opiumwet. Op het volgende filmpje een impressie van een dienst in Amsterdam.
Binnen de Santo Daime kerk wordt dit ritueel een gira genoemd, en deze dienst staat onder leiding van de zogenaamde Caboclo Tupinambá. Deze bosgeest wordt gekanaliseerd, of gemanifesteerd door de oudere kleine vrouw op het filmpje, Baxinia, die speciaal voor de diensten van Augustus naar Nederland kwam. Een van de diensten vond plaats tijdens de maanverduistering, hetgeen een extra dimensie eraan tovoegde.
Ayahuasca wordt vanuit het sjamanisme ook wel gezien als een leraar; door de ayahuasca ontstaan inzichten in de zin van het eigen leven en andere transpersoonlijke ervaringen, die als waardevol gezien worden. [1]
Ayahuasca wordt in enkele klinieken en door enkele artsen als afkick middel bij cocaine verslaafden gebruikt en soms met succes. Ook zijn er goede ervaringen opgedaan met mensen die angsten en paniek ervaarden.[2] De gevaren zijn beperkt en er is geen verslavingspotentiaal van deze halocinogene drank.[3] Wel is er in de literatuur een sterfgeval gemeld, die mogelijk gerelateerd was aan het gebruik van ayahuasca. [4] Het kan een zeer zeldzame bijwerking zijn geweest, want ayahuasca wordt door duizenden mensen per week gebruikt, zonder dat daar ernstige bijwerkingen van bekend zijn.
Het volgende essay komt uit een getuige-deskundige rapport van Prof. Wolff uit Leiden.
Ayahusca wordt toegepast om in een geestelijke toestand te geraken waarin men receptiever wordt voor mystieke, religieuze gevoelens; verdieping van inzichten en contacten met buitenaardse wezens worden genoemd. Ook visuele hallucinaties (het zien van kleurige, bewegende beelden) komen voor.
De internationale psychiatrische literatuur maakt melding van ‘healing sessions’ zoals toegepast door de Ayahuasqueros. Daarbij krijgt de patiënt ’s avonds laat onder gecontroleerde omstandigheden een op zijn persoon toegesneden hoeveelheid ayahuasca te drinken.
Na 20 minuten treden de effecten op: veranderde visuele perceptie, gevoeligheid voor geluid, gevoelens van depersonalisatie, het gevoel uit het eigen lichaam te treden. Gedurende de ca 4 uur durende sessie worden de aanwezige personen door de Ayahuasqueros van persoonlijke adviezen voorzien en worden pijnlijke lichaamsdelen behandeld.
Een publicatie uit 1996 beschrijft een onderzoek naar de psychische effecten van ayahuasca bij leden van het kerkgenootschap Uniao do Vegetal in het Braziliaanse Manaus, dat -evenals de Santo Daime kerk- de thee als sacrament toepast. Er werd een remissie van psychopathologie gevonden zonder verslechtering van persoonlijkheid en cognitieve functies.
De beschrijvingen van een hinario, een ayahuasca-sessie, doen in sterke mate denken aan develada, de nachtelijke genezingssessie van de curanderas der Mexicaanse Mazateken onder invloed van psilocybine-bevattende paddestoelen.
Dit is in overeenstemming met de opvatting dat toepassing van psychedelische middelen met een therapeutisch doel al vele eeuwen wijdverbreid voorkomt in Midden- en Zuïd-Amerika. Gezien de religieuze context en de beschrijving dat gebruikers diep-religieuze gevoelens krijgen na gebruik van deze middelen, worden de stoffen ook wel ‘entheogeen’ genoemd. [5]
[1] McKenna DJ. | Ayahuasca and human destiny. | J Psychoactive Drugs. | 2005 Jun;37(2):231-4.
[2] Santos RG, Landeira-Fernandez J, Strassman RJ, Motta V, Cruz AP. | Effects of ayahuasca on psychometric measures of anxiety, panic-like and hopelessness in Santo Daime members. | J Ethnopharmacol. | 2007 Jul 25;112(3):507-13. Epub 2007 Apr 25.
[3] Gable RS. | Risk assessment of ritual use of oral dimethyltryptamine (DMT) and harmala alkaloids. | Addiction. | 2007 Jan;102(1):24-34.
[4] Sklerov J, Levine B, Moore KA, King T, Fowler D. | A fatal intoxication following the ingestion of 5-methoxy-N,N-dimethyltryptamine in an ayahuasca preparation. | J Anal Toxicol. | 2005 Nov-Dec;29(8):838-41.
[5] Roberts TB. | Do entheogen-induced mystical experiences boost the immune system? Psychedelics, peak experiences, and wellness. | Adv Mind Body Med. | 1999 Spring;15(2):139-47.
Beste makers en beheerders van de webstite voor complementaire en
alternatieve geneeskunde.
In uw artikel over Ayahuasca in Amsterdam geeft u informatie over de Santo
Daime kerk in Nederland. U schrijft:" Op het volgende filmpje een impressie
van een dienst in Amsterdam. "
Dit is niet correct. De beelden die u ziet zijn beelden van een Gira. Dit is
een ander soort ritueel dat zijn oorsprong vindt in de Umbanda, een
spirituele stroming in Brazilië, die ontstaan is uit het samensmelten van de
oude Afrikaanse tradities van de slaven in Brazilië met de tradities van de
Braziliaanse inheemse bevolking.
Voor een filmpje dat wél representatief is voor een Santo Daime ritueel
raadt ik u onderstaande beelden aan:
http://nl.youtube.com/watch?v=xWoHqdvbRqE&feature=related
U ziet het: de vorm die het ritueel van de Santo Daime aanneemt is een heel
andere dan de vorm van de Gira.
De overeenkomst van de mensen in het Santo Daime ritueel met de mensen die u
ziet op het filmpje dat op de IOCOB website staat is dat ze allemaal Santo
Daime gedronken hebben.
Ook hier dus weer een smeltkroes:
"Normaal’ ziet een Santo Daime werk er anders uit en ‘normaal’ wordt er
tijdens een Gira geen Santo Daime gedronken; in de Umbandaime gebeurt dit
wel.
Dit is van belang omdat bijgaande beelden een ritueel laten zien dat wel
onder de paraplu van de kerk van de Santo Daime plaatsvindt, maar niet
representatief is voor deze kerk. De rituelen die regelmatig in Amsterdam en
Den Haag worden georganiseerd zijn Santo Daime rituelen: een Gira in
Nederland is een unieke gebeurtenis waarvoor zelfs mensen uit Japan afreizen
om dit mee te kunnen maken.
Ik schrijf u dus om het beeld compleet te maken en hoop u met deze correctie
en aanvulling van dienst te zijn.
Irene Hadjidakis
Verpleegkundige in de wijk en wat dit onderwerp betreft ervaringsdeskundige.
Beide video’s zijn niet afspeelbaar tegenwoordig. Ik ben geïnteresseerd geraakt na maanden lang filmpjes van Graham Hancock en Terrence Mcenna bekeken te hebben. Ik wil meer weten over het gebruik Ayahuasca in Nederland.
Dear reader,
My 2 friends an i are interested in Ayahuasca. We did it once and would like to do it one more time. Because it really helped us. When is it possible to do it at your church? And what are the rules?
My telefoonnumber is 0642818011
Best regards, Dinara