Algemene medische kennis voor therapeuten
Vertegenwoordigers van diverse opleidingen voor alternatieve therapeuten werken gezamenlijk aan de formulering van eisen op het gebied van medische basiskennis waaraan hun studenten moeten voldoen.Persbericht 2002
Die scholing moet hen in staat stellen hun geneeswijze tegenover de reguliere geneeskunde te verantwoorden en om zinvol met reguliere artsen te overleggen. Initiatiefnemers zijn de arts en filosoof dr. H.S. Verbrugh en mr. M. Kips. Met hun projectgroep Episteme (Grieks voor kennis) willen ze alternatieve therapeuten ‘duurzame kennis van lijf en lichaam’ bijbrengen.
Ze willen de studenten niet simpelweg een samenvatting van de reguliere medische kennis geven, maar daar ook historische en filosofische kritiek op leveren.
Op die manier hopen Verbrugh en Kips de gescheiden werelden van reguliere geneeskunde en alternatieve therapieen bij elkaar te brengen. Een zeer gemengd gezelschap van ongeveer dertig mensen van twintig alternatieve opleidingen heeft zich aan de formulering van eindtermen voor medische basiskennis gezet.
Wil een alternatieve therapeut iets kunnen aanvangen met medische kennis die niet zelden strijdig is met wat hij heeft geleerd, dan is filosofische kritiek nodig op de universitaire geneeskunde. Die presenteert zichzelf maar al te vaak als ‘alleen zaligmakend’, aldus Verbrugh, gepensioneerd docent filosofie van de geneeskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.