Grootste objectieve website voor
 complementaire en alternatieve geneeskunde

IOCOB

Home > Meest gebruikte behandelwijzen > Supplementen > L-theanine: rust uit thee

L-theanine: rust uit thee

Share |

Ooit afgevraagd waarom je voor het naar bed gaan toch een kopje thee kan drinken, en lekker slaapt ondanks de theine (soort caffeine)? Omdat er in thee een hele bijzondere stof zit, het L-theanine of theanine, een aminozuur dat ook wel suntheanine genoemd wordt en dat onze rustbrengende zenuwen ondersteunt. Daarom slaap je goed op een kopje thee, en nog beter op een capsule met suntheanine!

1 tot 2% van het droge gewicht van groene thee wordt ingenomen door dit rustgevende stofje, dat een aminozuur is, een bouwsteen voor onze eiwitten.

De stof theanine is in de jaren 60 van de vorige eeuw in Japan als supplement beschikbaar gekomen, en inmiddels ook in Europa. In diermodellen bleek theanine ook inderdaad de opwekkende effecten van stoffen als cafeine en theine tegen te gaan.  Gebruik wel indien mogelijk een zuiver preparaat, vrij van chemische vulmiddelen zoals magnesium stearaat.

L-Theanine, ( N-ethyl-L: -glutamine) is een bijzonder aminozuur dat voorkomt in groene thee, en dit aminozuur dringt door de bloed-hersenbarrière en veroorzaakt dan in de hersenen een rustgevend effect. Dat komt doordat het aminozuur ons eigen rustgevende neurotransmittor GABA ondersteunt. En niet alleen dat, het aminozuur ondersteunt mogelijk ook ons leervermogen. [1]

Het heeft zelfs onder bepaalde omstandigheden een iets beter en meetbaar rustbrengend effecten in vergelijking met een benzodiazepine, dat zijn de klassieke tranquillizers en slaapmiddelen waar je snel aan verslaafd wordr. [2]

Theanine: makkelijk in de hersenen doordringend: rustgevend en antidepressief

Het aminozuur is gemakkelijk in water oplosbaar en wordt in het lijf via een speciaal mechanisme ook gemakkelijk daarna in de hersenen opgenomen, via het zogemaande leucine-gerelateerde transportmechanisme. In de hersenen aangekomen verhoogt dit aminozuur o.a. de transmitters dopamine en serotonine. Dit vertaalt zich ook als een antidepressieve werkzaamheid in bepaalde diermodellen. [3]

Het L-theanine blijkt in een proef ook de stress-effecten, die via de sympaticus optreden tegen te kunnen gaan. [4] Het middel blijkt bijzonder veilig te zijn, want het no effect level in ratten is  4000 mg/kg bw/dag, zodat er geen vragen behoeven te zijn over de veiligheid van dit aminozuur. Het aminozuur heeft verder een anti-oxidanten effect en blijkt ook de cognitieve functies te versterken. [5]

Kortom, een waardig fytotherapeuticum tegen stress en om beter te slapen Vermoedelijk heeft de stof nog meer goede effecten, die we komende jaren gaan ervaren. [6]

L-theanine dosering

Aanbevolen dosering voor l-theanine: wij denken dat de beste dosis is 2-3 maal daags 100-200 mg. Drie maal daags 100 mg voor de algemene rust en tegen de stress, of een maal 200 mg voor het slapen gaan. Kies wel altijd een zuiver theanine preparaat, vermijdt preparaten met chemische en farmaceutische hulpstoffen erin, zoals magnesiumstearaat, die niet in ons lichaam horen.

Theanine: rustgevend en helder makend!

Nu drinken de zenmonikken niet thee om alleen rustig en meditatief te worden, maar ook om super helder in het NU te kunnen zijn. Die werking heeft l-theanine ook. Je wordt er alert door, alert en helder! Dat bleek ook uit een recent onderzoek naar de reactie van mensen die moeilijke denktaken moesten uitvoeren, zonder en met theanine. [7] En wat bovendien uit een andere proef bleek, is dat theanine de stoorningen van koffie op het slapen gedeeltelijk kan tegen gaan! [8]

Dat is een reden dat een kopje koffie voor het slapen gaan niet zo handig is, maar een kopje thee zeker wel.

L-theanine: meer als rust alleen! Een bijzondere en beschermende stof

Nou zeggen dierproeven niet alles natuurlijk. Maar er zijn boeiende aanwijzingen dat theanine meer kan dan rust alleen brengen in ons lijf en zenuwstelsel. Duitse wetenschappers uit Jena testen de biologische werking en de beschermende werking van theanine tegen een gif, het paraquat, in een dier model. [9]

Theanine, al in heel lage concentraties kon het gif tegen werken en verlengde de levensduur van het proefdier. Met de woorden van de onderzoekers:

In the model organism C. elegans, L: -theanine is capable of promoting paraquat resistance and longevity suggesting that this compound may as well promote healthy lifespan in mammals and possibly humans. 

Nou is dat een diermodel, wat moeten we ermee zou je kunnen denken. In 2012 werd ook bekend dat theanine cellen ook kan beschermen tegen de giftige bijwerkingen vann chemotherapie, anti-kanker middelen dus. Theanine zelf bleek ten eerste veilig te zijn voor de cellen en ten tweede bleek theanine de genetische schade op cellen door de chemotherapie tegen te gaan:

De onderzoekers vertelden over de resultaten:

Overall, this study provides for the first time that theanine has a protective role in the abatement of irinotecan-induced genomic damage in the bone marrow cells of mice that resides, at least in part, on its ability to modulate the cellular antioxidant levels and consequently protect bone marrow from irinotecan genotoxicity. [10]

En in een studie met muizen die een operatie ondergingen, bleek theanine ook een dergelijke beschermende werking uit te oefenen, en werden postoperatieve ontstekingen en beschadigingen duidelijk minder. [11]

Beoordeling Theanine

Theanine is duidelijk veilig en uit dierproeven en uit studies bij mensen blijken de positieve effecten op slaap en stress. Het is een mooie natuurlijk slaapmiddel, het vermindert angst en stress en maakt niet duf, noch raak je eraan verslingerd, zolas wel het feit is bij farmaceutische slaapmiddelen.

Het wordt inmiddels veel gebruikt, omdat het dus een goed en natuurlijk alternatief is voor chemische farmaceutische slaapmiddelen en rustgevende middelen zoals midazolam, diazepam en verwante benzodiazepines. Het stoplicht staat op groen voor theanine. Bijwerkingen zijn nauwelijks of niet te verwachten en de rustgevende werking wordt snel waargenomen.

Referentie

[1] Park SK, Jung IC, Lee WK, Lee YS, Park HK, Go HJ, Kim K, Lim NK, Hong JT, Ly SY, Rho SS. | A combination of green tea extract and l-theanine improves memory and attention in subjects with mild cognitive impairment: a double-blind placebo-controlled study. | J Med Food. | 2011 Apr;14(4):334-43. doi: 10.1089/jmf.2009.1374. Epub 2011 Feb 8.

[2] Lu K, Gray MA, Oliver C, Liley DT, Harrison BJ, Bartholomeusz CF, Phan KL, Nathan PJ. | The acute effects of L-theanine in comparison with alprazolam on anticipatory anxiety in humans. | Hum Psychopharmacol. | 2004 Oct;19(7):457-65.

[3] [No authors listed] | L-theanine . Monograph. | Altern Med Rev. | 2005 Jun;10(2):136-8.

[4] Kimura K, Ozeki M, Juneja LR, Ohira H. | L-Theanine reduces psychological and physiological stress responses. | Biol Psychol. | 2007 Jan;74(1):39-45. Epub 2006 Aug 22.

[5] Kim TI, Lee YK, Park SG, Choi IS, Ban JO, Park HK, Nam SY, Yun YW, Han SB, Oh KW, Hong JT. | l-Theanine, an amino acid in green tea, attenuates beta-amyloid-induced cognitive dysfunction and neurotoxicity: reduction in oxidative damage and inactivation of ERK/p38 kinase and NF-kappaB pathways. | Free Radic Biol Med. | 2009 Dec 1;47(11):1601-10. doi: 10.1016/j.freeradbiomed.2009.09.008. Epub 2009 Sep 16.

[6] Wakabayashi C, Numakawa T, Ninomiya M, Chiba S, Kunugi H. | Behavioral and molecular evidence for psychotropic effects in L-theanine. | Psychopharmacology (Berl). | 2012 Feb;219(4):1099-109. doi: 10.1007/s00213-011-2440-z. Epub 2011 Aug 23.

[7] Foxe JJ, Morie KP, Laud PJ, Rowson MJ, de Bruin EA, Kelly SP. | Assessing the effects of caffeine and theanine on the maintenance of vigilance during a sustained attention task. | Neuropharmacology. | 2012 Jun;62(7):2320-7. doi: 10.1016/j.neuropharm.2012.01.020. Epub 2012 Feb 2.

[8] Jang HS, Jung JY, Jang IS, Jang KH, Kim SH, Ha JH, Suk K, Lee MG. | L-theanine partially counteracts caffeine-induced sleep disturbances in rats. | Pharmacol Biochem Behav. | 2012 Apr;101(2):217-21. doi: 10.1016/j.pbb.2012.01.011. Epub 2012 Jan 21.

[9] Zarse K, Jabin S, Ristow M. | L-Theanine extends lifespan of adult Caenorhabditis elegans. | Eur J Nutr. | 2012 Sep;51(6):765-8. doi: 10.1007/s00394-012-0341-5. Epub 2012 Mar 16.

[10] Attia S. | Modulation of irinotecan-induced genomic DNA damage by theanine. | Food Chem Toxicol. | 2012 May;50(5):1749-54. doi: 10.1016/j.fct.2012.02.092. Epub 2012 Mar 6.

[11] Shibakusa T, Mikami T, Kurihara S, Chiba Y, Tsuchiya T, Miyachi T, Oyama A, Tanaka KA, Koyama N. | Enhancement of postoperative recovery by preoperative oral co-administration of the amino acids, cystine and theanine, in a mouse surgical model. | Clin Nutr. | 2012 Aug;31(4):555-61. doi: 10.1016/j.clnu.2012.02.001. Epub 2012 Feb 18.

Berichten

  1. Dewit Judith schreef:

    Ik neem nu LTheanine van Nutrisan, maar dit bevat Magnesiumstearaat,is er een beter middel die geen schadelijke stoffen bevat ?

    1. administrator administrator schreef:

      Er is volgens ons in Europa een producent die geheel stearaat vrijwe preparaten levert, waaronder theanine, en wel JP Russell Science Ltd

  2. mar schreef:

    uit bloedonderzoek blijkt dat ik een verhoogd dopamine gehalte heb
    391 referentie =137 -338 , en mn 5 0h 8.3 waar de norm waarden 1.8 -4.7 is
    is het dan wel verstandig om l theanine te nemen , dit verhoogt toch de dopamine ??
    graag antwoord , ik slaap heel weinig en wil graag meer slapen , al valdispert , melatoninine e d e gebruikt ,

    1. Henriette schreef:

      Jammer dat je geen antwoord hebt gekregen van administrator. Ik vraag me dat ook af ivm. Quetiapine gebruik wat ik wil afbouwen. Ik gebruik twee keer 125 mg.theanine. En ervaar veel ontspanning. Slaap ook goed.

      1. administrator administrator schreef:

        zoals op de website staat wij antwoorden niet op vragen, daar hebben we helaas geen capaciteit meer voor en zonder significante hulp van buiten is het al kostbaar om deze website te handhaven!

  3. rianne schreef:

    Ik heb l-theanine besteld om beter te kunnen slapen. Ik werd erg enthousiast door alles wat ik erover gelezen had.
    Nu slik ik ook nog sarotex 25mg dit is amytryptyline.
    Ik vraag me af of ik deze beide middelen samen kan gebruiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *