Grootste objectieve website voor
 complementaire en alternatieve geneeskunde

IOCOB

Home > Andere behandelwijzen > Meditatie > Mindfulness met Jon Kabat-Zinn

Mindfulness met Jon Kabat-Zinn

Professor Jon Kabat-Zinn heeft meditatie in het westen in de main stream geneeskunde gebracht. In dit utube filmpje geeft hij allereerst een erg boeiende voordracht over de werking van het bewustzijn in het westen. Dat we allemaal in een soort attention deficit hyperactivity syndroom leven, altijd gericht op actie en op dingen regelen. Dat we plannen en altijd bezig zijn met van Hier naar Daar komen. Maar, zo zegt hij, weten we wel wat Hier is. Dat kunnen we alleen leren als we in meditatie stromen. Meditation: it is not what you think...


 

Herkenning als eerste band tussen arts en patient. Niet met een bureau ertussen. Maar vanuit herkenning. Maar herkenning kan alleen maar ontstaan als je begint met het leren kennen van jezelf. Minder rook en hitte, maar meer transparantie en rust in ons leven. 

Kabat-Zinn gaat met zijn luisteraars stap voor stap door de kern van meditatie en mindfulness. Het leren wonen in het NU met volle aandacht, het leren zijn HIER. Wat OSHO aangaf met het hereannow. 

Wat we echt weten is: we hebben een lichaam en we zijn NU. Dus intunen in deze 2 elementen, met mimdfulness is het centeren in het Nu. Wat ervaar je allemaal en kan je dat allemaal omarmen. Wat je ziet, hoort, dat je adem haalt, de gewaarwordingen van het lichaam. En dan zonder de ademhaling te veranderen het voelen van de ademhaling. Ontmoet dit moment in zijn volheid met alertheid. En voel de ademhaling,  niet via het denken maar via het voelen, alsog je er inzakt.

Laat alles gewoon gebeuren, de gedachtes en gewaarwordingen, maar voel de ademhaling. Deze simpele opdracht van het voelen van de ademhaling en het rusten in de gewaarwording van de ademhaling laat meteen zien dat ons denken van tak tot tak springt. De inhoud van het denken varieert van moment tot moment en maakt dat je het contact met het voelen van de ademhaling verliest. Dat is normaal, zo werkt het denken, zo werkt de ‘mind’. Het is net de zee, golven na golven.

Maar als je leert onder de golven te duiken kan je in de rust en de stilte komen. Bewustzijn zelf, is stil. De ademhaling is het anker om het bewustzijn weer terug in het NU te brengen, dat is het enigste. En elke keer weer terugkeren. Steeds in het NU opnieuw het contact leggen.  

Kabat-Zinn noemt dat awarenessing als tegengestelde van thinking.

Kom steeds terug naar de ademhaling en je bent weer in het NU. Zo verdwijnt de tijd, omdat het zijn in het NU smelt, en NU eigenlijk tijdloos wordt. Zo kom je in contact met het tijdloze en lege bewustzijn, dat zich in het Hier en Nu steeds vernieuwd. 

Als je hier ruimte aan geeft, zal meditatie steeds meer in je leven gaan komen, zonder dat er veel grandieuze new age bullshit bij komt, maar gewoon voor de hand liggend, basic ‘zijn’.

Meditatie is het opbouwen en cultiveren van het volle contact met het Nu. De stilte is de kern van die relatie, van dat contact. Het gaat niet om het geven van ontspanning, het gaat om elke keer opnieuw de rust te belichamen via het bewustzijn.

Sluit niets uit en laat de aandacht alle aspecten omvatten van de waarneming, naast de ademhaling, aslof je kijkt met een ‘wide field lense’, 360 graden, inclusief de gedachten die door het denken zweven, alsof het wolken zijn. En verwerp niets, maar rust in wat heet de keuzen-loze aandacht. Choiceless awareness, leeg bewustzijn dat gevuld wordt met alles dat tot het komt. Rust in de aandacht zelf. Van moment tot moment. Terwijl je volledig wakker zit en ademt.

Je ziet dan ook alle verhalen die je denken vertelt over je zelf, die allen begrenst zijn en begrenzend.

Als je ogen gesloten zijn, kan je met dezelfde aandacht ook je ogen openen en je lichaam bewegen. Het formele deel kan dan stoppen, maar de meditatieve aandacht kan steeds weer toegevoegd worden aan elke actie. Meditatie wordt zo intrinsiek aan elke actie, als je maar steeds weer je zelf verankert in formeel beoefenen.

Kabat-Zinn noemt dat het stemmen van je instrument voordat je gaat spelen. Het is handig dat elke dag aan het begin te doen. Het stemmen. Het zitten. Het beoefenen van de aandacht. Tegenwoordigheid van Geest.

In de discussie vertelde Kabat-Zinn dat in slaap vallen een bijwerking is van meditatie. En hoe belangrijk het is om de aandacht terug te brengen, elk moment weer. Motivatie is een centraal aspect, en elk moment kan je weer terug komen.

Touching a thought with awareness is like touching a soap bubble: it goes like pufffff


 

Het is erg zinvol, aldus Kabat-Zinn, om ook met aandacht bij onze oordelen en vooroordelen te zijn. Dit is goed, dat is fout, dit is materie, dat is geest, dat zijn de antiquackers, dit zijn wij… alles is verbonden met elkaar en juist daarom zijn er zo veel facetten. Vandaar dat hij pleit om niet te spreken van goed of kwaad, maar van onwetendheid en inzicht.

Kabat-Zinn eindigde met de opmerking dat mindfulness veel meer is dan alleen ontspanning, en betere T-cellen, of lagere bloeddruk. Mindfulness is de basis van een heel nieuwe ethiek die de basis heeft in ons bewustzijn. Google blijkt dit hele concept te ondersteunen! Het gaat uiteindelijk om het herkennen van wie je bent!

The time will come, when with eleation you will greet yourself at your own door,

in your own mirror,

And each will smile at the others welcome and say

sit here, eat

You will love again the stranger who was yourself

Give wine, give bread

Give back your hart to yourself

To the stranger who has loved you whole your life

Who you have ignored  for another

Take down the love letters form the bookshelve, the desperate notes,

peel your own immage from the mirror,

Sit, feast on your life! 

 van

Derek Alton Walcott (Nobel prijs literatuur 1992)

 

 

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.