Grootste objectieve website voor
 complementaire en alternatieve geneeskunde

IOCOB

Home > Andere behandelwijzen > Meditatie > Mindfulness in het ziekenhuis

Mindfulness in het ziekenhuis

boeddha_hoofd.jpgIn het bekende tijdschrift voor artsen, het BMJ staat een leuk artikel over de waarde van mindfulness voor de arts zelf, voor het ziekenhuis en om te relaxen. Daarbij wordt de een minuut oefening gegeven. Ga recht opzitten en rciht je totale aandacht op je ademhaling. Met een klok erbij. Maar een minuut als experiment. Doe het maar. Je zal je verbazen!

En…….

We citeren even uit dat artikel: [1]

So, how did it go? Were you able to focus exclusively on your breathing? For most of you, after only a few seconds, your mind would have meandered off on its own—"I wonder what’s for dinner," "I must finish that report," "My leg itches," "Why am I doing this stupid exercise?"

Het artikel geeft aan hoe belangrijk het voor een arts is, om te zoeken naar een nieuwe ruimte binnen zijn bewustzijn, zodat er minder stress ervaren wordt in de drukke baan die een dokter heeft.

We eindigen met de 3 minuten oefening:

What about a taster? Here’s a de-stressing exercise you might like to try. The "three minute breathing space" provides a way of stepping out of automatic pilot and reconnecting with the present moment. There are three steps:

Bring yourself into the present moment by deliberately adopting an erect and dignified posture, then ask yourself: "What is going on with me at the moment?" Acknowledge whatever it is, rather than turning away from it, and perhaps name it—such as anger.

Stay with it for a few moments, then gently redirect your full attention to your breathing. Pay attention to each breath in and out as they follow rhythmically after each other. This will ground you in the present and help you to move into a state of awareness and stillness.

Finally, expand the field of your awareness around your breathing so that it includes awareness of your body as a whole.

This simple mindfulness practice can be done anywhere, without anyone else noticing. You can do this as a regular practice during the day or at times when you feel yourself become tense or stressed.

Three minutes is good, but even 20 seconds helps. Spending time with yourself is not being selfish. When practised regularly, mindfulness techniques provide an instantly accessible refuge at moments of stress and a way of recharging your batteries. This will benefit not only you but also your colleagues, patients, family, and anyone else with whom you interact. Although we are human beings, we spend much of our time behaving as if we are human doings. Take some time to be mindful.

Mindfulness voor dokters en wel NU

En niet alleen de BMJ, ook de JAMA[2] en het Academic Medicine[3] besteden aandacht aan de relevantie van mindfulness voor de gezondheid van de arts, het ziekenhuis en dus ook weer voor het artsen-patienten contact. Trainingen in mindfulness voor artsen dragen zo weer direct bij aan de kwalitatieve verbetering van de geneeskunde in zijn geheel. Want de essentie van de gintegreerde geneeskunde is het toevoegen van aandacht, tijd, empathie en expertise in elk contact met de patient. Mindfulness is daarvoor een anker. Samen met de artsen en psychologen van het Slotervaart ziekenhuis heeft IOCOB een training ontwikkeld om mindfulness in het zieknhuis een plaats te geven.

Referentie

[1] Paul Elliston | Mindfulness in medicine and everyday life | BMJ Career Focus | 2001: 323: S2-7322.

[2] Epstein RM. | Mindful practice. | JAMA. | 1999 Sep 1;282(9):833-9.

[3] Connelly J. | Being in the present moment: developing the capacity for mindfulness in medicine. | Acad Med. | 1999 Apr;74(4):420-4.

Gerelateerde artikelen

Berichten

  1. doc schreef:

    Nou als ik in een ziekenhuisdirectie zat en las dit over mindfulness in het ziekenhuis, zou ik jullie meteen inhuren. Goed plan!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.