Grootste objectieve website voor
 complementaire en alternatieve geneeskunde

IOCOB

Home > Meest gebruikte behandelwijzen > Supplementen > Theanine in thee en supplement voor ontspanning en slaap

Theanine in thee en supplement voor ontspanning en slaap

Share |
rust_met_thee.jpg

Er is nu een rustgevend middel, totaal natuurlijk, uit theebladeren, dat tegen de stress werkt en onze slaap bevordert. Het is theanine, een natuurlijk bestanddeel van theebladeren. De stof werd al in 1949 door een Japanse onderzoeker beschreven als een van de belangrijkste bestanddelen van thee, dat was door Y.Sakato. 

Thee is na water de meest gedronken drank ter wereld. De geschiedenis van thee drinken begint al ruim 4000 jaar geleden!

Heeft thee naast de eigenschap dat het lekker kan smaken ook nog effect op onze stemming of stress? En kan het ons slaapprobleem oplossen, dat in de gestresste wereld zo veel voorkomt?

Jazeker, want het molecuul in thee, L-theanine, heeft duidelijk positieve biologisch effect op het lichaam en geest. In plaats van tranquillizers, is het nemen van theanine een goed alternatief, zonder hang over, kater of sufheid. Niet alleen een goed alternatief, het is vermoedelijk beter zelfs. Want naast de positieve effecten op ons zenuwstelsel, beschermt het ook nog lichaamscellen tegen giffen, en verlengd de levensduur ervan. Kortom, theanine is een stof die het waard is te bestuderen, en in te zetten!

Niet voor niets drinken zenmonikken al eeuwen thee, het brengt tot rust en maakt de geest helder. En ook in de Amazone kent men de rustgevende eigenschappen van thee; daar wordt een thee, die ook theanine bevat gedronken van een hele hoge Amazoneboom, een soort wilg, de Ilex guayusa.

Kies zuivere theanine zonder chemische hulpmiddelen: THEA-opt

Het THEA-opt keurmerk

Het THEA-opt keurmerk

Maar nu hoeft niemand meer 10 koppen thee achter elkaar te drinken, drie maal daags, om voldoende theanine binnen te krijgen om zo goed in te slapen of tot rust te komen.

Er is nu een supplement waarin voldoende theanine zit, zodat dat voor het slapen gaan ingenomen kan worden, of drie maal daags tegen de stress en onrust. Let wel op om een supplement te nemen dat alleen en uitsluitend pure theanine bevat, en geen chemische of farmaceutische vulstoffen zoals magnesium stearaat. Die middelen horen niet in ons lijf thuis! Gelukkig is er sinds enige tijd daarvoor een keurmerk, THEA-opt, dat aangeeft dat in een capsule niets anders zit dan de pure stof, zonder chemische vulstoffen.

L-Theanine

Theanine wordt ook wel L-theanine genoemd, omdat het een linksdraaiend molecuul is. Suntheanine is een term die ook veel gebruikt wordt om deze stof mee aan te duiden. Dat is echter een synthetisch gemaakte vorm van het thee-aminozuur.

theanine.jpeg

Het gaat om een klein aminozuur, een voor ons lichaam heel bekende stof. Aminozuren zijn de bouwstenen van veel lichaamseigen moleculen, zoals de eiwitten zijn. Dit thee-aminozuur lijkt qua structuur op glutamine, een belangrijke neurotransmittor stof in ons lijf.

Spaar me de wetenschap, wat kan dit thee-aminozuur doen?

Het thee-aminozuur kan:

je beter laten inslapen en doorslapen

je beter laten inslapen

helpt om beter te presteren bij intellectuele uitdagingen

vermindert de vermoeidheid na inspanningen

laten ontstpannen en het vermindert stress, angst en gespannenheid

ondersteunt het immuunsysteem en helpt antikanker middelen

helpt tegen de negatieve invloed van giftige stoffen 

leidt tot betere sportieve prestaties

is waardevol bij ADHD, angsten, paniek, depressies en schizofrenie.

Nu dan de wetenschap.

Theanine: doorbraak op gebied van slaap en rust: beter dan farmaceutische slaapmiddelen!

Een bijzondere studie schudde de wereld van slaapdeskundigen en angst experts wakker. Want de stof bleek in die studie zelfs beter dan een farmaceutisch benzodiazepine, een tranquillizer, het alprazolam. Dat is een op Valium gelijkende stof.

In deze studie werd gekeken naar angst en het angst-verminderende effect van het thee-aminozuur.

In een dubbelblinde gecontroleerde crossover design werden de stoffen Theanine (200mg) en alprazolam (1mg) bij 16 gezonde vrijwilligers onderzocht. Alprazolam is een benzodiazepine, een ontspanner en slaapmiddel.

Uit deze studie bleek dat alleen L-theanine effect had op ontspanning voordat angst werd opgewekt. Alprazolam had geen enkel effect op de angst of stress.[1]

Het thee-aminozuur heeft ook een duidelijk en meetbaar effect op de hersenactiviteit. In een studie met gezonde vrijwilligers blijkt het de hersenen in een relaxerende staat te brengen (meer alfa-golven)[2]. De gezonde vrijwilligers kregen 50 mg L-theanine (equivalent aan 2½ kop zwarte thee) of placebo.

Het moge duidelijk zijn dat L-theanine een angstverminderend effect heeft, en dat L-theanine zo ook positieve effecten kan hebben op stress .

Theanine is inmiddels geworden tot een van de best onderzochte natuurlijke rustgevende, stressverminderende en slaapbevorderende stoffen. Een bijzondere stof die niet alleen rustig maakt, maar ook helder. Het hele zenuwstelsel komt ervan tot rust, zodat he totaal relaxed helder bent. Uit studies is ook gebleken dat je je beter kan concetreren op moeilijke leertaken, terwijl de stress dus niet toeslaat. Een unieke combinatie voor elke student…

Het unieke is dat met dit simpele aminozuur en deze natuurlijke stof dingen mogelijk zijn, die met onze duur ontwikkelde slaapmiddelen en rustgevende middelen niet mogelijk zijn. Want de benzodiazepines maken wel rustig en laten makkelijk in en doorslapen, je krijgt er een hangover door en wordt ervan afhankelijk. Zelfs verslaafd. Ophouden kan dan niet meer.

Dat is met theanine heel anders. Afhankelijkheid, verslaving en hang-over zijn voor theanine nooit gemeld.

Theanine: ook voor ADHD kids

En wat dan voor de hand ligt, bleek ook waar te zijn. Overactieve typjes, de ADHD-ers vinden baat bij theanine, zo bleek uit een klinisch onderzoek met theanine bij ADHD patienten, in 2011. [3] Het lijkt ons ook veel beter, eerst eens theanine te gebruiken voordat iedereen naar de ritaline pot grijpt, vooral bij kinderen! De gekozen dosering was 4 maal daags 100 mg, en de kinderen waren tussen de 8 en de 12. In het totaal werden er in deze dubbel blinde gerandomiseerde studie bijna 100 kinderen getest. De conclusie van de onderzoekers was:

This study demonstrates that 400 mg daily of L-theanine is safe and effective in improving some aspects of sleep quality in boys diagnosed with ADHD. Since sleep problems are a common co-morbidity associated with ADHD, and because disturbed sleep may be linked etiologically to this disorder, L-theanine may represent a safe and important adjunctive therapy in childhood ADHD.

Ook bij deze kinderen verbeterde de theanine de slaapkwaliteit meetbaar! Dat is duidelijk op de onderstaande afbeelding, de kinderen die theanine kregen sliepen duidelijk en meetbaar (significant) langer.

theanine_bij_slaap_en_adhd.png

 

Theanine nader bekeken: Rustgevend voor dier en mens

Meer dan 200 studies zijn er in de medische database PubMed te vinden als je het woord theanine ingeeft. Dat is enorm veel en geeft aan hoeveel onderzoek er naar dit natuurlijke stofje gedaan is. Zoveel onderzoek dat je met recht kan stellen dat het een van de best onderzochte natuurlijke geneesmiddelen is. Het wordt dan ook ‘nature’s healing molecule’ genoemd.

De rustgevende effecten van theanine zijn al sinds 1971 bekend, toen Japanse onderzoekers vonden dat deze stof uit de theebladeren, die kennen ze wel in Japan, ons zenuwstelsel tot rust kan brengen. [4] Die zelfde Japanse onderzoekers vonden enkele jaren later in een muismodel ook duidelijk aanwijzingen voor deze werking.[5]

Daarna begon er een lawine van onderzoek te verschijnen naar de biologische effecten van groene thee extract in het algemeen en van het thee-aminzuur in het bijzonder.

Al snel, in 1978, werd door onderzoek aan zenuwen bij inktvissen, bekend dat theanine een specifieke stof in de hersenen die onrust brengt kan tegenwerken. [6] Deze effecten werden enkele jaren later ook gevonden in zoogdieren. [7]

Zo werd stapje voor stapje duidelijk dat dit bijzondere natuurlijke stofje rust brengt in het zenuwstelsel van de meest primitieve nog ongewervelde dieren toe tot aan de mens. En de Japanse onderzoekers vonden ook dat het thee-aminozuur meerdere positieve effecten in het zenuwstelsel had, ook op de gebieden van de serotonine en de adrenaline systemen. [8]

Maar de westerse wereld had 20 jaar nodig om de gezondmakende eigenschappen van thee en theanine te ontdekken, wat pas in 1992 werd dat door een westers wetenschapper vermeld. [8] Dat was de bekende theeonderzoeker Graham, die over de samenstelling van thee schreef, en theanine noemde:

Fresh tea leaf is unusually rich in the flavanol group of polyphenols known as catechins which may constitute up to 30% of the dry leaf weight. Other polyphenols include flavanols and their glycosides, and depsides such as chlorogenic acid, coumarylquinic acid, and one unique to tea, theogallin (3-galloylquinic acid). Caffeine is present at an average level of 3% along with very small amounts of the other common methylxanthines, theobromine and theophylline. The amino acid theanine (5-N-ethylglutamine) is also unique to tea.  

Theanine: doet meer dan rustbrengen alleen

In 1995 kwam een belangrijke doorbraak in het inzicht dat dit aminozuur gezond was. Het waren de onderzoekers van de universiteit in Japan (School of Food and Nutritional Sciences, University of Shizuoka) die uitgebreid getest hadden of theanine bij ratten met hoge bloeddruk ook meer gezondheidseffecten had, m.a.w. of de rustgevende werking ook nog eens de bloeddruk verminderde. En dat deed het stofje.

De resultaten zien we hier afgebeeld. Systolische bloeddruk, diastolische bloeddruk en gemiddelde bloeddruk allen daalden na het geven van theanine.

theanine_en_bloeddruk.png

 

Inmiddels waren de westerse onderzoekers ook wakker geworden, mogelijk door het drinken van thee, en ontwikkelden in 1996 een heel gevoelige methode om de gehaltes van theanine mee te meten. [10]

Nadat men naar de invloed van theanine op de bloeddruk gekeken had, ontstond er steeds meer aandacht voor de eigenschappen van de stof.

In dat zelfde jaar, vond men bijvoorbeeld dat het thee-aminozuur de antikanker werking van bepaalde soort chemotherapie met een factor 2 kon versterken, terwijl het de schade op gezonde cellen kon verminderen. Een hele bijzondere combinatie! [11] Dat groene thee en het aminozuur een beschermende rol kunnen spelen bij kanker wordt inmiddels door veel onderzoekers aangenomen. [12] De schade beperken bleek ook uit een dierstudie waarbij theanine de alcoholische schade op de lever tegen ging. [13]

Verder wordt steeds duidelijker dat thee het concentratie vermogen en leervermogen positief beinvloedt, ook bij ouderen met herinneringsproblemen werkt het thee-aminozuur verhelderend op het geheugen. [14]

Bij benzodiazepines zijn de eigenschappen:

slaperig

rustig

ontspannen

vergeetachtig

onhelder en suf

minder goed leren en onthouden

zombie

Bij het thee-aminozuur zijn de eigenschappen:

rustig

betere slaap

ontspannen

helder en alert

beter herinneringsvermogen

beter leervermogen

Kortom, de natuur verslaat de farmaceutica hier!

Het verhaal wordt langer en boeiender: zelfs tegen griep

Hoe meer onderzoek er aan theanine gedaan wordt, hoe interessanter de uitkomsten. De biologische eigenschappen van de thee blijven boeien en verassen. In 2011 werd in een studie met 200 Japanse gezondheidswerkers gevonden dat tea catechines (378 mg/day), gegeven samen met het thee-aminozuur (210 mg/day) minder vaak de griep kregen, en als ze de griep kregen waren ze eerder beter! [15]

Het thee-aminozuur is inmiddels de best onderzochte rustgevende plantenstof ter wereld. Maar andere plantenpreparaten worden ook vaak gebruikt voor angstvermindering. Naar naar de meeste van die kruiden is minder onderzoek gedaan dan naar theanine.

Wanneer iemand een kruid wil gebruiken, moet er altijd een arts geraadpleegd worden, aangezien kruiden een wisselwerking kunnen hebben met medicatie.

In een wat oudere monografie staan veel boeiende feiten over het thee-aminozuur, hier te downloaden.

Referentie

[1] Lu K, Gray MA, Oliver C, Liley DT, Harrison BJ, Bartholomeusz CF, Phan KL, Nathan PJ. | The acute effects of L-theanine in comparison with alprazolam on anticipatory anxiety in humans. | Hum Psychopharmacol. | 2004 Oct;19(7):457-65.

[2] Nobre AC, Rao A, Owen GN. | L-theanine, a natural constituent in tea, and its effect on mental state. | Asia Pac J Clin Nutr. | 2008;17 Suppl 1:167-8.

[3] Lyon MR, Kapoor MP, Juneja LR. | The effects of L-theanine (Suntheanine) on objective sleep quality in boys with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD): a randomized, double-blind, placebo-controlled clinical trial. | Altern Med Rev. | 2011 Dec;16(4):348-54.

[4] Kimura R, Murata T. | Influence of alkylamides of glutamic acid and related compounds on the central nervous system. I. Central depressant effect of theanine. | Chem Pharm Bull (Tokyo). | 1971 Jun;19(6):1257-61.

[5] Kimura R, Kurita M, Murata T. | [Influence of alkylamides of glutamic acid and related compounds on the central nervous system. III. Effect of theanine on spontaneous activity of mice (author's transl)]. | Yakugaku Zasshi. | 1975 Jul;95(7):892-5.

[6] Shinozaki H, Ishida M. | Theanine as a glutamate antagonist at a crayfish neuromuscular junction. | Brain Res. | 1978 Jul 28;151(1):215-9.

[7] Kimura R, Murata T. | Influence of alkylamides of glutamic acid and related compounds on the central nervous system. IV. Effect of theanine on adenosine 3',5'-monophosphate formation in rat cerebral cortex. | Chem Pharm Bull (Tokyo). | 1980 Feb;28(2):664-6.

[8] Kimura R, Murata T. | Effect of theanine on norepinephrine and serotonin levels in rat brain. | Chem Pharm Bull (Tokyo). | 1986 Jul;34(7):3053-7.

[9] Kimura R, Murata T. | Effect of theanine on norepinephrine and serotonin levels in rat brain. | Chem Pharm Bull (Tokyo). | 1986 Jul;34(7):3053-7.

[10] Kiehne A, Engelhardt UH. | Thermospray-LC-MS analysis of various groups of polyphenols in tea. I. Catechins, flavonol O-glycosides and flavone C-glycosides. | Z Lebensm Unters Forsch. | 1996 Jan;202(1):48-54.

[11] Sadzuka Y, Sugiyama T, Miyagishima A, Nozawa Y, Hirota S. | The effects of theanine, as a novel biochemical modulator, on the antitumor activity of adriamycin. | Cancer Lett. | 1996 Aug 2;105(2):203-9.

[12] Cooper R. | Green tea and theanine: health benefits. | Int J Food Sci Nutr. | 2012 Mar;63 Suppl 1:90-7. doi: 10.3109/09637486.2011.629180. Epub 2011 Nov 1.

[13] Li G, Ye Y, Kang J, Yao X, Zhang Y, Jiang W, Gao M, Dai Y, Xin Y, Wang Q, Yin Z, Luo L. | l-Theanine prevents alcoholic liver injury through enhancing the antioxidant capability of hepatocytes. | Food Chem Toxicol. | 2012 Feb;50(2):363-72. doi: 10.1016/j.fct.2011.10.036. Epub 2011 Oct 14.

[14] Kakuda T. | Neuroprotective effects of theanine and its preventive effects on cognitive dysfunction. | Pharmacol Res. | 2011 Aug;64(2):162-8. doi: 10.1016/j.phrs.2011.03.010. Epub 2011 Apr 6.

[15] Matsumoto K, Yamada H, Takuma N, Niino H, Sagesaka YM. | Effects of green tea catechins and theanine on preventing influenza infection among healthcare workers: a randomized controlled trial. | BMC Complement Altern Med. | 2011 Feb 21;11:15. doi: 10.1186/1472-6882-11-15.

Gerelateerde artikelen

Berichten

  1. Evert schreef:

    Zit er in een groene thee extract 50% EGCG, 95% polyphenol ook theanine in significante hoeveelheid?

  2. Evert schreef:

    Zit er in een groene thee extract 50% EGCG, 95% polyphenol ook theanine in significante hoeveelheid?

  3. Evert schreef:

    Zit er in een groene thee extract 50% EGCG, 95% polyphenol ook theanine in significante hoeveelheid?

  4. Evert schreef:

    Zit er in een groene thee extract 50% EGCG, 95% polyphenol ook theanine in significante hoeveelheid?

    1. Boris schreef:

      ECGC wordt praktisch niet opgenomen door het lichaam, de zogenaamde ‘bioavailability ‘ is zeer laag. Voor die stof (of supplementen die die stof bevatten) hoef dus niet de portemonnee te trekken of veel thee te drinken..

      Net als resveratrol is het zeer veelbelovend in allerlei onderzoeken maar wordt het wanneer het oraal wordt ingenomen praktisch NIET in de darm geabsorbeerd bij mensen. Google maar op ‘bioavailability’ en EGCG of resveratrol.

      De factor ‘bioavailability’ wordt door supplementen verkopers nooit of zelden benoemd, maar is essentieel voor de werking.

      Hopelijk heeft iemand hier iets aan !!

      1. administrator administrator schreef:

        Deze reactie klopt voor de ECGC in de thee, MAAR NIET voor l-theanine. L-theanine is een simpel aminozuur dat makkelijk opgenomen wordt! De reactie past dus niet hier maar bij thee extract capsules!

  5. Frederik schreef:

    nee, niet voldoende, je hebt echt l-theanine als supplement nodg

  6. IS HET PRODUKT L-THEANINE APART VERKRIJGBAAR EN WAAR ?

  7. IS L-THEANINE APART VERKRIJGBAAR EN WAAR ?

  8. feikje vd werf schreef:

    Hallo
    Hoeveel kan je nemen als volwassene en als kind? kun je l-theanine ook in een keer nemen in plaats van drie keer op een dag. Graag hoor ik van een specialist hoe dit zit.
    groeten Feikje

  9. Roland schreef:

    ik lees veel over l-theanine .
    welke thee moet je dan drinken.

  10. margreeth schreef:

    hallo ,mn bloed latren testen en mn dopamine gehalte is hoog ref waarde =137-338 mijn waarde is 391,9 , mn serotonische as 65,8 en de norm waarde =tussen 41 en 120 , mn 5-oh -indolacetisch zuur 8,3 normaal isdit tussen 1.8 -4.7 . kan ik wel l theanine nemen , om lekker te slapen , ben nu onrustig en stressvol ,. of krijg ik dan een teveel aan dopamine ??groet margreeth

    1. basb87 schreef:

      Wat een onzin. Je kan dopamine niet meten via een bloedonderzoek!

  11. carola schreef:

    Mag je ‘l Theanine tijdens zwangerschap of zwanger worden gebruiken?

  12. Astrid schreef:

    Maar hoe zit het met de caffeine in thee? Want dat houdt je toch wakker?

    1. administrator administrator schreef:

      in l theanine zit geen caffeine

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *