Grootste objectieve website voor
 complementaire en alternatieve geneeskunde

IOCOB

Home > Ziekten > Artrose alternatief behandelen

Artrose alternatief behandelen

Share |

Indiase handacupressuur voor pijnbehandeling, JMKH

Artrose, meestal dus zeurende, moemakende pijn. Bij bewegen wordt het soms erger. Pijn aan je duimen bij knijpen, pijn in je knieen  bij traplopen. Gelukkig zijn er matuurlijke pijnstillers en ontstekingsremmers nu beschikbaar gekomen, zonder biwjerkingen die het leven met artrose behoorlijk veraangenamen.  

Artrose kan eigenlijk worden gezien als een normaal proces van de gewrichten bij het ouder worden. Door de toenemende leeftijd, door belasting met het eigen lichaamsgewicht en door vooral plotselinge bewegingen, neemt de opbouw van het kraakbeen af, en de afbraak toe. Dit heeft tot gevolg dat de gewrichten minder kraakbeen hebben en er gaat pijn bij beweging ontstaan. Een genezing voor artrose bestaat niet.

Wel zijn er diverse complementaire (alternatieve) behandelingen die zinvol ingezet kunnen worden bij de pijn die door artrose ontstaat. Een bijzonder nieuw supplement in Nederland remt de ontstekingen en de pijn rond de artrotische gewrichten . En een enkel supplement ondersteunt de kraakbeenopbouw (glucosamine sulfaat). Natuurlijk moet overgewicht bij artrose voorkomen worden!

Artrose alternatief behandelen

artrose: pijn aan gewrichten van nek, onderrug, knie, elleboog, voet en handen

Artrose en pijn aan de gewrichten

Voor de behandeling van artrose en pijn bij artrose zijn er de laatste jaren diverse zinvolle complementaire preparaten op de markt gekomen, die tot een bepaalde hoogte ook van bewezen nut blijken te zijn. Artrose blijft echter een complexe, niet makkelijk te beïnvloeden aandoening.

Artrose pijn en glucosamine

Het meest bekende complementaire peparaat is glucosamine, waarvan 1500 mg per dag ingenomen moet worden. Dit middel helpt bij de opbouw van het kraakbeen en remt de afbraak. Het toevoegen van chondroitine aan glucosamine* lijkt ook zinvol te zijn. Ook blijkt glucosamine* een pijnstillende werking te hebben, vergelijkbaar met gewone pijnstillers. Glucosamine* is ook in Nederland geregistreerd als geneesmiddel, maar wordt door de ziektekostenverzekeraars niet vergoed.Vooral bij ernstige pijn en artrose lijkt het combinatiepreparaat goed inzetbaar te zijn.

Palmitoylethanolamide tegen pijn en ontsteking bij artrose

Palmitoylethanolamide tegen ontstekingen en pijn

Palmitoylethanolamide tegen ontstekingen en pijn

Wij hebben de laatste jaren zelfs gezien dat mensen met artrose pijn hadden (het baasje) en dieren die artrose pijn hadden (de golden retriever, de boxer, de herdershond) beiden baat hadden bij deze lichaamseigen pijnstiller PeaPure. Deze bijzondere stof is een lichaamseigen en natuurlijk molecuul dat zowel pijn kan verminderen als ontstekingen.

PeaPure is een supplement wat zowel in diermodellen bij artrose pijnen en ontstekingen de zwelling, en pijn kan verminderen. Ook de functie van gewrichten wordt na behandeling soms beter. In Nederland is dat al door verschillende patienten gemerkt, inclusief grote troetelhonden die vaan artrose pijnen van de heup hebben!

Artrose en blijven bewegen

Verder is een zinvolle belasting van de gewrichten en het blijven bewegen van cruciaal belang. Als men last heeft van de artrose is het van belang met een bewegingsexpert, een fysiotherapeut of een andere behandelaar naar het bewegingsschema te kijken en te trainen. En overgewicht voorkomen is artrose in 1880....belangrijk.

Het type patient dat men vroeger zag als de een representant van de artitische constitutie, JMKHHieronder volgt een tabel met een beoordeling van de meest gebruikte complementaire preparaten die bij artrose ingezet worden. Onder de gerelateerde links staan enkele suggesties voor aanvullende complementaire behandelingen.

Complementaire preparaten voor artrose

Preparaat Bewijskracht
glucosamine matig-sterk
palmitotoylethanolamide (PeaPure) matig-sterk
methylsulfonylmethaan (MSM) matig
rozenbottelpoeder matig
omega-3 vetzuren matig
groenlip mosselextract zwak
SAM-e matig
duivelsklauw matig
avocado-soja olie zwak-matig

Tenslotte is Visolie* een mooi preparaat voor artrose en reuma, we geven hier het stuk weer van de Reuma stichting:

Visolie* helpt tegen reuma en artrose (website Reumastichting)

Na jaren wetenschappelijk onderzoek mag wel gezegd worden dat het overtuigend bewezen is: visolie* heeft een gunstige uitwerking bij reumatoïde artritis (RA). De stoffen in visolie* werken als pijnstiller en ontstekingsremmer en verminderen de zwellingen van de gewrichten en de ochtendstijfheid. Bijkomend voordeel is dat door inname van visolie* het gebruik van pijnstillers (NSAID’s) vaak verlaagd kan worden.

Eskimo’s hebben geen reuma

De eerste wetenschappers kregen belangstelling voor visolie* toen geconstateerd werd dat bij Eskimo’s hart- en vaatziekten of reuma een zeldzaamheid zijn. Beide komen in de westerse wereld juist veel voor. Het opvallendste verschil was wel het voedingspatroon: Eskimo’s eten veel vis, terwijl dat in welvaartslanden juist enorm is afgenomen. De onderzoekers kwamen al snel uit bij de specifieke rol van visvetzuren als bescherming tegen hart- en vaatziekten en reuma.

Tegen welke soorten reuma helpt het?

De meeste onderzoeken op het gebied van reuma hebben zich gericht op het positieve effect van visolie* bij reumatoïde artritis (RA). Doordat het onderzoek op dit terrein goed gedocumenteerd is, wordt dit effect van visolie* inmiddels door reumatologen onderkend.

Het is aannemelijk dat visolie* ook bij andere ontstekingsreuma’s helpt.

En ook bij artrose kan visolie* gunstig werken. Artrose is zelf geen ontstekingsreuma, maar door de wrijving in het artrosegewricht, of kraakbeendeeltjes die in het gewrichtsvocht komen, gaat artrose wel vaak gepaard met ontstekingen.

Wat is visolie* eigenlijk?

Visolie* bestaat uit zogenaamde omega-3* vetzuren. Dit zijn bijzondere vetzuren met een positief effect op vele lichamelijke processen. De gunstige werking van visolie* wordt vooral toegeschreven aan de werkzame stoffen EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur).

 

Meervoudig onverzadigde vetzuren omega-3* alfalinoleenzuur (ALA)eicosapentaeenzuur (EPA)docosahexaeenzuur (DHA)omega-6 linolzuur

Hoe werkt het?

Er zijn verschillende verklaringen, op verschillende niveau’s in het lichaam, voor de positieve werking van visolie. Voor wat betreft reuma luidt de minst ingewikkelde en meest aannemelijke theorie als volgt: visolie* beïnvloedt de samenstelling van de zogenaamde prostaglandinen. Dit zijn stoffen in onze cellen die een rol spelen bij ontstekingen.

Prostaglandinen worden samengesteld uit vetzuren die in onze celwanden zitten. En afhankelijk van welke soort vetzuren er in die celwanden zitten, zijn prostaglandinen ontstekingsbevorderend of juist ontstekingsremmend. Prostaglandinen van verzadigd vetzuur bevorderen ontstekingen, terwijl prostaglandinen uit onverzadigde vetzuren de ontstekingen juist remmen. Het sterkst werkzaam als ontstekingsremmer zijn de omega-3* vetzuren EPA en DHA.

Zitten omega-3* vetzuren ook in plantaardige producten?Ja, dat klopt. Alfa-linoleenzuur (ALA) is ook een omega-3* vetzuur en komt voor in verschillende groentesoorten, noten en zaden. Uit ALA kan ons lichaam zelf EPA en DHA maken. Maar die omzetting verloopt niet bij iedereen even goed. De meest zekere manier om EPA en DHA voldoende binnen te krijgen is dus via vis of visoliecapsules.

 

Welke hoeveelheid is het beste?

Het Voedingscentrum adviseert voor een goede gezondheid één tot twee porties vette vis per week. Een portie is 200 gram vis per persoon.

Voor wie geen vis wil eten of zeker wil zijn van de juiste (of hogere) dosering zijn visoliecapsules een goed alternatief.

Let u vooral op de hoeveelheid EPA en DHA die in de visolie* zit. De minimaal aanbevolen hoeveelheid is 200 mg EPA/DHA per dag. De maximale hoeveelheid die veilig wordt geacht is 1.000 mg EPA/DHA totaal per dag.

Let op: Vaak moet u even rekenen om erachter te komen hoeveel EPA en DHA er in visolie* zit. Dit staat meestal in een percentage aangegeven, bijvoorbeeld: deze visolie* bevat 20 % EPA en 13% DHA (samen dus 33%). Bij dit voorbeeldmerk zou u dus dagelijks ca. 600 mg visolie* moeten nemen, want daarvan is éénderde EPA+DHA, dat is 200 mg, de minimaal aanbevolen dosering.

: Vaak moet u even rekenen om erachter te komen hoeveel EPA en DHA er in visolie* zit. Dit staat meestal in een percentage aangegeven, bijvoorbeeld: deze visolie* bevat 20 % EPA en 13% DHA (samen dus 33%). Bij dit voorbeeldmerk zou u dus dagelijks ca. 600 mg visolie* moeten nemen, want daarvan is éénderde EPA+DHA, dat is 200 mg, de minimaal aanbevolen dosering.

Hoge doseringen in onderzoekIn de meeste wetenschappelijke onderzoeken naar de werking van visolie* wordt een veel hogere dosering (1000 tot 3000 mg EPA/DHA per dag) gebruikt. Toch kunt u zich vooralsnog het beste houden aan de maximale dosering van het Voedingscentrum (1000 mg EPA/DHA per dag).

 

Hoe zit het met gif in vis?

Vis kan relatief hoge gehaltes giftige stoffen als dioxines en pcb’s bevatten. In Nederland is de controle relatief goed. Bij een gevarieerde visconsumptie en een gemiddelde hoeveelheid (ca. 400 gram vis per week) mag u ervan uitgaan dat er niet of nauwelijks verhoogde gezondheidsrisico’s zijn.

Wat is een goed supplement?De Consumentenbond heeft onderzoek gedaan naar de mate van vervuiling van visoliecapsules met drie kankerverwekkende stoffen: benzo(a)pyreen, dioxinen en pcb’s.Alleen bij de merken Axium, Pharma Nord en Triomar werd benzo(a)pyreen aangetroffen. Al bleven de gehaltes onder de Europese norm. Bij Axium werden als enige ook dioxinen aangetroffen.

Bijna alle merken bevatten kleine hoeveelheden pcb’s, op twee merken na: Arctic Essence en Solgar die helemaal ‘schoon’ waren.

 

Wanneer kan ik effect verwachten?

De stoffen EPA en DHA moeten eerst worden ‘ingebouwd’ in de celwanden, voordat het effect merkbaar is. In de regel is duurt dat proces een week of 12.

Zijn er bijwerkingen?

Visolie* wordt over het algemeen goed opgenomen en goed verdragen zonder bijwerkingen. Wel kan het zijn dat vanaf enkele grammen per dag (dus bij een hogere dan maximaal geadviseerde dosering) de bloedstolling minder goed verloopt en de kans op bloedingen toeneemt.

Welke soorten vette vis kan ik het beste eten?

 

Vooral de vette vissoorten leveren veel omega-3* vetzuren. De beste bronnen met veel EPA en DHA die ook zijn goedgekeurd door de VISwijzer zijn: ansjovis, forel, haring, makreel, sardines, sprot en Noord-Amerikaanse zalm. Gemiddeld vet zijn baars, bokking, garnalen, krab, kreeft, mosselen, schar, schelvis, schol, tonijn, .

Een lekkerbekje, vissticks of kibbeling zijn vooral vet door het frituren, maar ze bevatten helaas weinig omega-3* vetzuren.

Waarom wordt visolie* niet als medicijn voorgeschreven?

In de farmaceutische industrie kent men enorme winstmarges op geneesmiddelen, waardoor het mogelijk is veel reclame te maken voor een bepaald middel. Visolie* geeft de industrie geen mogelijkheden tot enorme winstmarges, omdat er geen patent op ‘gewone’ voedingsstoffen is aan te vragen. Daardoor is er geen geld voor een brede marketing van visolie, en daardoor blijven veel voorschrijvers onbekend met de medische mogelijkheden van deze voedingsstof. Bovendien zijn de meeste artsen in Nederland niet of nauwelijks bekend met de werking van voeding, al neemt de belangstelling wel toe.

Hoe dan ook, op dit moment zal een arts bij RA sneller een recept uitschrijven voor pijnstillers als NSAID’s dan voor een combinatie van pijnstillers en visolie. Ook al zal de patiënt vaak beter varen bij de laatste behandeling.

Conclusie:

Visolie* heeft een gunstig effect op de symptomen van RA en naar verwachting ook op andere ontstekingsreuma’s en artrose. Het wekelijks eten van vis of het slikken van visoliecapsules is daardoor zeker aan te raden voor patiënten met RA. Vanaf drie maanden is daarvan effect te verwachten. Visolie* kan de reguliere medicatie niet vervangen, maar na enige tijd aanvullend gebruik wel zorgen voor een lagere dosering van die medicatie. Doet u dat wel altijd in overleg met uw arts of reumatoloog.

Meest recente bronnen:

 

Marine oils for anti-inflammatory effect – time to take stock. Cleland et al. Journal of rheumatology, 2006 feb, 33(2), 207-9.

. Cleland et al. Journal of rheumatology, 2006 feb, 33(2), 207-9.

Diet and Rheumatoid Arthritis: a review of the literature. Stamp et al. Vol. 35, issue 2, pages 77 – 94, oct. 2005.

Stamp et al. Vol. 35, issue 2, pages 77 – 94, oct. 2005.

Supplementation of fish oil and olive oil in patients with rheumatoid arthritis. Berbert et al. in: Nutrition 21 (2005) 131 – 136.

Berbert et al. in: Nutrition 21 (2005) 131 – 136.

Sites

Berichten

  1. M.van Paassen-de Waal schreef:

    L.S.

    Ik mis in uw adviezen bij artosepijn door ontsteking kurkuma-extract wat een pijnstillende en ontstekingsremmende werking heeft.

  2. Joris Bartlema schreef:

    Wat denkt u van algenolie ipv visolie. Een goed vegetarisch alternatief!
    Feitelijk eet je dan de voeding van de vis, waar al die gezonde vetten al in zitten. Veel diervriendelijker. Testa is een goed merk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *