Grootste objectieve website voor
 complementaire en alternatieve geneeskunde

IOCOB

Sjamanisme

Share |
de shiva lingam, een sjamanistisch altaarSjamanisme is zo oud als de mensheid zelf.  Binnen alle culturen uit alle tijden hebben sjamanen de zieke mens en de hele stam geholpen met helingsrituelen. Momenteel is er een revival van sjamanisme in de wereld. Er zijn veel nieuwe sjamanistische scholen in de wereld ontstaan.. Binnen het sjamanisme probeert men de mens weer in contact te brengen met de natuur om zich heen en de transpersoonlijke wijsheid in zichzelf. Het sjamanisme maakt gebruik van rituelen die een helende werking hebben. De sjamaan brengt de patiënt in een trance o.a. door middel van hypnotische muziek van bijvoorbeeld de sjamanentrommel, rammelaars, een mondharpje of een fluit. Ook worden er bij sjamanistische rituelen wel gebruik gemaakt van planten die het bewustzijn beïnvloeden (de zogenaamde entheogenen) of krachtplanten. In deze zin behoort sjamanisme tot de transpersoonlijke geneeskunde.

bewustzijnsverruimende planten worden vaak gebruikt in het sjamanisme om weer te helen. Door M.P.H. Keppel Hesselink van BlommesteinBinnen de westerse geneeskunde spelen helende rituelen geen rol meer; het interessante van het sjamanisme is dat er veel uiteenlopende rituelen bestaan, om de patiënt weer in contact te brengen met de eigen helende wijsheid. In deze zin maakt het sjamanisme gebruik van wat binnen de westerse geneeskunde het context-effect heet. Dat zijn alle niet-specifieke effecten die tussen een genezer en de patiënt een rol spelen, en die de westerse geneeskunde in het algemeen ziet als placebo effecten.

Ook recent worden sjamanistische rituelen ontwikkeld op basis van oeroude kennis, bijvoorbeeld van de Olmeken.

Bij sjamanistische rituelen wordt ook gebruik gemaakt van zang en dans om contact met de voorvaderen, de eigen krachtdieren, de oerkrachten in de natuur of de goden te zoeken en van daaruit heling te bewerkstelligen. Die rituelen kunnen gezoen worden als een zeer intense vorm van lichaamswerk, waarbij de sjamaan en de patient samen samen in een bijzondere emotionele staat komen, waarbij primaire emotes ongeremd geuit kunnen worden: huilen, lachen, schreeuwen, zingen en dansen. In ons land is Antionetta Bruno gepromoveerd op sjamanistische helinsriteuelen in Korea, een boeiende proefschrift.

Bij technieken die de sjamaan inzet kan ook het tot zich nemen van de zogenaamde krachtplanten omvatten: Tabak, Ayahuasca, Peote, mazatekse sjamaan met heilige paddestoelen, door MPH Keppel Hesselink van Blommesteinvliegenzwam, andere paddestoelen, Iboga, Datura, Salvia Divinorum, Cannabis en vele anderen

Zweethut

Ook de zweethut die de laatste jaren in Nederland populair is geworden stant uit een sjamanistische traditie. In een lage tent is een kuil gegraven waarin gloeiende stenen liggen. De tent is geheel donker en men zit dicht tegen elkaar aan. Dan wordt er water op de stenen gegooit, en de subjectieve temperatuur stjgt enorm. Door samen liederen te zingen kan je in de hu bijven, want er bestaat sterk de drang om zo snel mogelijk naar buiten te gaan. maar aangezien je samen in de hut zit, en de cirkel niet gebroken mag worden, is hard zingen de enige manier om de heftige situatie te doorleven. Na de ceremonie voel je je totaal fris en vernieuwd.

Wetenschap en hedendaagse revival van sjamanisme

Vliegezwammen worden door sjamanen in mongolie gebruikt, MPHKHvBEr zijn twee stromingen te onderscheiden, de wetenschap rond het sjamanisme en de hedendaagse revival van sjamanistische rituelen. Het tijdschrift Shaman is het tijdschrift van het internationale genootschap voor sjamanistische research. In dit tijdschrift beschrijven antropologen sjamanistsiche rituelen in iuteenlopende culturen. In dit blad bespreekt men bijvoorbeeld de dramatische karakteristieken van het Koreaans helingsritueel of het gebruik van tropihsche plantenextracten bij de Shuer stam in Zuid Amerika. De revival is ontstaan vanuit de new age stromingen in de laatste 30 jaar. De wetsterse mens ontdekt dat de zakelijke en mechanische wereld waarin wij leven niet voldoet aan wat wij eigenlijk ndig hebben en vindt zingeving en emotionele bevrediging bij sjamanistische rituelen. Ook de band tussen mens en de natuur kan dan weer beleefd worden.

In sommige steden zijn tegenwoordig winkeltjes te vinden die aspecten uit het sjamanisme populariseren. De bijgevoegde afbeelding, waarbij toverkracht op basis van planten aangeboden wordt, vonden we in onze hoofdstad..Herbal magic, tovenarij aangeboden in Nederland..

Beoordeling

IOCOB zal stromingen op basis van traditionele geneeskunde, zoals het sjamanisme, niet beoordelen, omdat er binnen de stroming zoveel verschillende interventies en geneesmethoden bestaan dat de uitspraak over de gehele richting zinloos is. Er zijn sjamanen in Mongolie, in Siberie, in Afrika, in Tibet, in midden Amerika, etc., en elke sjamaan herschept eigen traditionele rituelen en maakt gebruik van inheemse planten en kruiden. sjamanistische paddestoelen door M.P.H.Keppel Hesselink van Blommestin

Sites

Literatuur sjamanisme

  • Joseph Campbell, The Masks of God: Primitive Mythology. 1959; reprint, New York and London: Penguin Books, 1976. ISBN 0140194436
  • Daniel Pinchbeck, Breaking Open the Head: A Psychedelic Journey into the Heart of Contemporary Shamanism. New York: Broadway Books, 2002. ISBN 0767907426
  • Mircea Eliade, Shamanism: Archaic Techniques of Ecstasy. 1964; reprint, Princeton, NJ: Princeton University Press, 2004. ISBN 0691119422
  • Michael Harner: The Way of the Shaman. 1980, new edition, HarperSanFrancisco, 1990, ISBN 0062503731
  • Joan Halifax, Shamanic Voices: A Survey of Visionary Narratives. 1979; reprint, New York and London: Penguin, 1991. ISBN 0140193480
  • Graham Harvey: Shamanism: A Reader. New York and London: Routledge, 2003. ISBN 0415253306
  • Alexandra Leclere, Seeing the Dead, Talking with Spirits: Shamanic Healing through Contact with the Spirit World. Rochester, VT: Inner Traditions Bear & Co., 2005. ISBN-1-59477-083-2
  • Jeremy Narby and Francis Huxley, Shamans Through Time: 500 Years on the Path to Knowledge. 2001; reprint, New York: Tarcher, 2004. ISBN 0500283273
  • Piers Vitebsky, The Shaman: Voyages of the Soul – Trance, Ecstasy and Healing from Siberia to the Amazon, Duncan Baird, 2001. ISBN 1903296188
  • Andrei Znamenski, Shamanism: Critical Concepts, 3 vols. London: Routledge, 2004. ISBN 0-415-31192-6
  • Wallis, Robert J. Shamans/neo-Shamans: Ecstasy, Alternative Archaeologies and Contemporary Pagans. London: Routledge, 2003. ISBN 041530203X

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *